Mieru zaočkovanosti by mohlo zlepšiť očkovanie v lekárňach či uvoľnenie legislatívnych pravidiel pri marketingu vakcín. Zhodli sa na tom viacerí odborníci z oblasti zdravotníctva počas diskusie o budúcnosti očkovania na Slovensku pri príležitosti Európskeho imunizačného týždňa.
„Systém očkovania detí je nastavený dobre. Podľa prieskumov sa však len 40 percent dospelej populácie chce dať zaočkovať proti ochoreniu COVID-19, to znamená, že 60 percent nechce. To je veľmi vysoké číslo,“ poukázala Zita Kerak Lukáčová z pracovnej skupiny pre vakcíny Asociácie inovatívneho farmaceutického priemyslu.
Jednou z možností, ako zlepšiť očkovanie dospelých vo všeobecnosti, je podľa nej využitie kapacít lekární a lekárnikov. V súčasnosti je očkovanie v lekárni dostupné v 14 krajinách v Európe. „Zlepšuje sa tak dostupnosť určitej vakcíny pre pacienta,“ vysvetlila Kerak Lukáčová.
Problémom pri zvyšovaní informovanosti o očkovaní sú podľa nej aj prísne legislatívne pravidlá, ktoré platia pre marketing vakcín. Na Slovensku sú pravidlá na šírenie informácií vrátane edukačných kampaní striktné.
„Česko a Maďarsko napríklad umožňujú spoluprácu s farmaceutickými spoločnosťami na edukácii o očkovaní. Je tu tak priestor zmeniť náš zákon o reklame,“ uviedla Kerak Lukáčová.
Dôveryhodnosti vakcíny proti ochoreniu COVID-19 by zasa podľa neho výrazne pomohlo, keby rezort zdravotníctva začal masívnu očkovaciu kampaň už od minulého leta.„Ministerstvo začalo online intenzívnejšie komunikovať.
Problémom je, že sa očkovacia kampaň viac nerozvinula,“ uviediol Jakub Goda, zodpovedný za komunikáciu očkovania MZ SR. Podľa neho rezort začína spolupracovať pri šírení kampane s verejnoprávnou RTVS.