Mesto Senica by mohlo mať šťastie s vybudovaním obchvatu v prípade, ak bude pripravené a Slovenskej správe ciest by vypadol niektorý z prioritizovaných projektov. Skonštatoval to vo štvrtok minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) na tlačovej konferencii v Senici v súvislosti s obchvatom mesta. Ten je pre tamojších i radnicu aktuálnou témou už viac ako 20 rokov. Ešte stále sú však na Slovensku krajské mestá, ktoré obchvat nemajú, preto je podľa neho veľmi ťažké budovať infraštruktúru v regiónoch.
Ako uviedol, momentálne prebieha masívna rekonštrukcia cesty prvej triedy, ktorá vedie cez Bielu horu. Spomenul aj zdvojkoľajenie jednosmerne prejazdného mosta ponad rieku Myjava na ceste prvej triedy v Jablonici, kde aktuálne prebieha finálne štádium verejného obstarávania. K obchvatu takisto dodal, že je to otázka, ktorá by mala smerovať na Európsku úniu, ktorá už skončila s podporou cestnej infraštruktúry a podporuje alternatívnu dopravu.
Ráž doplnil, že kým sa skončia tieto práce, možno sa podarí aktualizovať štúdiu realizovateľnosti, získať súhlas Útvaru hodnoty za peniaze a vypracovať proces hodnotenia vplyvov na životné prostredie. „Toto sú veľmi podstatné kroky, ktoré v porovnaní so samotnou investíciou rádovo stoja veľmi málo. Som zástanca toho, aby sme tlačili prípravné procesy a posúvali ich dopredu, pretože veľa prioritných projektov štátu je zastavených z dôvodu, že prípravné procesy sú niekde zablokované. A to je príležitosť pre tých, ktorí sú pripravení,“ zhrnul.
V rámci návštevy mesta sa minister za prítomnosti generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest Norberta Polievku, generálneho riaditeľa Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB) Milana Lipku a primátora Senice Martina Džačovského pozrel aj na viaceré projekty, ktoré sú financované a podporované ŠFRB, či už dokončovanú bytovú výstavbu na Štefánikovej ulici, alebo Zariadenie sociálnych služieb Senica.
Mesto zároveň predstavilo opatrenia, ktorými sa snaží zmierniť dopravnú záťaž, napríklad inteligentné riadenie hlavnej svetelnej križovatky či zavedenie systému zdieľaných bicyklov spusteného v roku 2024. Reč padla aj na zlepšenie železničných spojení medzi Kútmi a Trnavou, čo by zlepšilo dostupnosť regiónu horného Záhoria pre cestujúcich i pracujúcich.
Diskutovalo sa aj o možnostiach finančnej podpory alebo dotácií na výstavbu dvoch nových mestských komunikácií. Prvá, s dĺžkou približne 500 metrov, je plánovaná v lokalite IBV Mlyny a zahŕňa vybudovanie kruhového objazdu i mostu. Druhá, v dĺžke cca 1,4 kilometra, by spojila obchodnú zónu s mestskou časťou Čáčov. Obe dopravné stavby by odľahčili preťaženú hlavnú mestskú križovatku. V téme udržateľnej mobility radnica zdôraznila záujem pokračovať vo výstavbe cyklotrás a rozvíjať infraštruktúru pre nemotorovú dopravu.
Rokovanie s ministrom takisto prinieslo tému možností financovania ďalšieho bytového domu s podporou ŠFRB. Samospráva deklarovala záujem o realizáciu menšej bytovky na Ružovej ulici a zároveň apelovala na možnosť zvýšenia maximálnej ceny výstavby za štvorcový meter, ktorú ŠFRB akceptuje. To potvrdil aj Lipka. „Stavbári vždy budú apelovať na to, aby sa zvyšovali limity. ŠFRB v minulosti aj teraz, vždy, nejakým spôsobom adekvátne zvyšuje limity. Pred pár týždňami bol schválený v Národnej rade Slovenskej republiky zákon o ŠFRB, kde tiež upravujeme limity smerom hore. Pevne verím, že takto to bude aj schválené,“ uviedol pre TASR.
Lipka takisto spomenul, že ŠFRB sa snaží reagovať na apel samospráv o odstránení náročnej byrokracie. „Čo sa týka žiadania úveru zo ŠFRB, priebežne vykonávame množstvo úkonov. Aktuálne prebehla elektronizácia ŠFRB, to bol projekt rozbehnutý ešte v roku 2018. Prispeje k zrýchleniu a zjednodušeniu procesov. V tomto roku už ideme implementovať umelú inteligenciu do procesov poradenskej činnosti, následne budeme pokračovať aj do činnosti hodnotiacej. Ideme s dobou,“ uviedol pre TASR.
Sign in
Welcome! Log into your account
Forgot your password? Get help
Password recovery
Obnova hesla
Heslo Vám bude zaslané e-mailom