Úvod Z DOMOVA Na šiestich školách budú duševné zdravie zlepšovať metódou všímavosti

Na šiestich školách budú duševné zdravie zlepšovať metódou všímavosti

86
Foto: archív

Centrum environmentálnej a etickej výchovy (CEEV) Živica a jej vzdelávací program Komenského inštitút spúšťajú projekt zlepšovania duševného zdravia na školách prostredníctvom metódy všímavosti. V pilotnej fáze sa doň zapoja tímy učiteľov a psychológov zo šiestich slovenských škôl.

Projekt zlepšovania duševného zdravia na slovenských školách je reakciou na nárast problémov s duševným zdravím žiakov v celej Európe. Podľa prieskumu Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) z roku 2022 na Slovensku pociťujú dievčatá v tínedžerskom veku výrazne vyššiu mieru stresu a úzkosti ako chlapci, pričom stres viac ako raz za týždeň pociťuje až polovica dievčat. Výsledky testovania PISA z rovnakého roku pritom poukazujú na silný vplyv duševnej pohody žiakov na ich akademické výsledky.

Medzinárodný projekt Wellbeing na školách, ktorého súčasťou je i CEEV Živica, má za cieľ posilniť odolnosť a duševnú pohodu detí a učiteľov v školskom prostredí. Využívať pri tom budú metódu všímavosti, ktorá zahŕňa súbor relaxačných nástrojov a techník pomáhajúcich znižovať úzkosť a stres.

„Technikami všímavosti sa podporuje koncentrácia a pamäť, znižuje sa pocit úzkosti a konflikty v kolektíve a podporuje sa empatia, motivácia a spolupráca. Pridanou hodnotou projektu Erasmus+ je využitie praktických výstupov, konkrétne príručky pre učiteľov a mobilnej aplikácie, ktoré učiteľov a žiakov prevedú cvičeniami všímavosti, a to priamo v triedach. Benefitom je tiež základný výcvik všímavosti pod vedením odborníčky na túto tému a mentorská podpora v téme mindfulness, aby mohli byť učitelia ambasádormi všímavosti vo svojej škole,“ objasnila programová manažérka Komenského inštitútu a psychologička Zuzana Labašová.

Do pilotnej fázy projektu na Slovensku sa už čoskoro zapoja tímy učiteľov a školských psychológov z Nitry, Novák, Pezinku, Prešova, Zvolena a obce Pliešovce. Mobilnú aplikáciu a metodiku následne otestujú priamo so svojimi žiakmi. „Minulý rok som sa s deviatakmi na ranných kruhoch venovala aktivitám s prvkami mindfulness. Spoločne sme si vyskúšali všímavé jedenie, rôzne techniky dýchania, metódu 5-4-3-2-1 a ďalšie cvičenia. Žiakom sa najviac osvedčili práve dychové techniky, vďaka ktorým dokázali pristupovať k Testovaniu 9 či prijímacím skúškam s väčším pokojom,“ uviedla učiteľka Linda Ižárová zo Základnej školy Československej armády v Prešove.

Projekt zameraný na zlepšovanie duševného zdravia na školách vedie Masarykova univerzita v Česku v medzinárodnej spolupráci s partnermi z Grécka, Slovenska a Írska. Projekt potrvá do októbra 2027, vplyv techník na duševnú pohodu žiakov následne otestuje fínska univerzita Jyväskylä. Projekt je financovaný z programu Európskej únie Erasmus+.