Štvorica fyzikov pätnásť rokov po teroristických útokoch spochybnila oficiálne výsledky vyšetrovania pádu budov Svetového obchodného centra (WTC) v New Yorku. Rešpektovaný časopis Europhysics News Európskej fyzikálnej spoločnosti uverejnil ich článok, venovaný technickému rozboru zrútenia mrakodrapov. Upozornili na to, že dôkazy potvrdzujú skôr riadenú demoláciu ako pád vyvolaný nárazom lietadiel a následným požiarom.
Naddimenzovaný nosný systém
Americký Národný ústav pre normy a technológie (NIST) po dlhoročnom vyšetrovaní dospel k záveru, že nosníky dvojičiek boli po náraze lietadiel a požiari také oslabené, že už nedokázali plniť svoju funkciu. Pád budovy sedem WTC, do ktorej však lietadlo nenarazilo, vraj spôsobil niekoľkohodinový požiar.
Vedci Steve Jones, Robert Korol, Anthony Szamboti a Ted Walter pripomínajú, že trojica budov WTC je jediný známy príklad úplného štrukturálneho zrútenia výškových budov na svete, ktoré vyvolal požiar: „Jediný fenomén, ktorý môže viesť k takémuto pádu budov, je riadená demolácia s použitím výbušnín či iných zariadení.“
HOCI NIST PO NIEKOĽKÝCH ROKOCH VYŠETROVANIA DOSPEL K ZÁVERU, ŽE VŠETKY TRI BUDOVY SA 11. SEPTEMBRA ZRÚTILI V DÔSLEDKU POŽIARU, PÄTNÁSŤ ROKOV PO TEJTO UDALOSTI STÁLE VIAC ARCHITEKTOV, INŽINIEROV A VEDCOV ICH VYSVETLENIA SPOCHYBŇUJE.
Požiar bežne nemá dostatočne vysokú teplotu a netrvá tak dlho, aby tepelne narušil oceľový nosný rám výškových budov. Väčšina mrakodrapov má okrem toho protipožiarne systémy, brániace ohriatiu nosníkov na kritickú teplotu. Chránia ich aj nehorľavé materiály a izolácia. Nosný systém je navyše naddimenzovaný, aby sa v prípade lokálnych porúch nezrútila celá stavba.
Riadená demolácia?
Aj v minulosti bolo množstvo dlhotrvajúcich požiarov mrakodrapov, pri ktorých však nenastalo ich celkové zrútenie. Ako príklad možno spomenúť budovu číslo päť WTC, ktorá 11. septembra 2001 horela vyše osem hodín, napriek tomu však nespadla.
Odborníci pripomínajú aj vyhlásenie hlavného statika WTC Johna Skillinga. Ten po útoku na WTC tvrdil, že veže boli špeciálne navrhnuté tak, aby vydržali aj náraz veľkého dopravného lietadla.
Uznal síce, že palivo z lietadla by spôsobilo obrovský požiar, budova by však zostala stáť. Vedci opakovane kritizujú postup NIST vo vyšetrovaní. Okrem iného upozorňujú aj na nedostatočné preverenie rýchleho, symetrického a voľného pádu budovy číslo sedem či chýbajúcu analýzu toho, prečo nižšie sekcie dvojičiek nedokázali zastaviť, prípadne spomaliť pád vyšších poschodí.
Absolútna väčšina dôkazov podľa nich hovorí o riadenej demolácii. Vzhľadom na ďalekosiahle dôsledky je morálne nevyhnutné, aby sa táto hypotéza stala predmetom skutočného vedeckého a nestranného vyšetrovania.