Americký predajca dámskej módy Bebe oznámil, že do konca mája zatvorí všetky svoje kamenné obchody. Zďaleka nie je jediný. Kamenné obchody v Spojených štátoch zažívajú krízu. „Bebe je ďalší predajca využívajúci kamenné predajne, ktorý dostal kopačky od zákazníkov. Tí by radšej nakupovali telefónmi než nohami,“ uviedla spravodajská televízia CNN.
Bebe má 168 predajní v USA a Kanade. Zatiaľ nezverejnil, či ako predajca končí úplne, alebo bude pokračovať ako online predajca. Práve nákupy cez internet sú príčinou poklesu tržieb, ktorý zažívajú kamenné obchody v Spojených štátoch.
„Takých ako Bebe je v trápiacom sa odvetví kamenných obchodov mnoho. Macy’s, JCPenny a Sears, ktorí voľakedy kraľovali nákupným centrám, zatvárajú stovky obchodov a rušia tisíce pracovných miest,“ tvrdí CNN. Macy’s, JCPenny a Sears sú obchodné domy predávajúce všetko od oblečenia cez domáce potreby po elektroniku. Často sú súčasťou nákupných centier, niekedy majú budovu samostatne.
JP Penny má v nasledujúcich mesiacoch zatvoriť 140 obchodov, Sears 150 a Macy’s 68. Stovky obchodov zatvára aj predajca obuvi Payless ShoeSource. Všetky svoje obchody už zatvoril predajca oblečenia The Limited a urobiť tak má aj American Apparel, ktorý už dvakrát vyhlásil bankrot. Bankrot a zánik postihol i predajcu športového oblečenia a potrieb Sports Authority.
Podľa maklérskej firmy Credit Suisse môže v tomto roku v USA zatvoriť svoje dvere až 8 600 kamenných obchodov. Prekonalo by to rok 2008, keď v dôsledku hospodárskej krízy skončilo 6 163 obchodov. Vlani bolo zatvorených 2 056 obchodov, predvlani 5 077.
„Takže kto je víťazom? Amazon, obor online predaja, ukorisťuje podiel na trhu od tradičnejších predajcov. Tento rok má v pláne v súvislosti s expanziou zamestnať 100-tisíc amerických pracovníkov,“ dodala CNN.