Vedci zo švajčiarskych laboratórií a inštitútov predstavili nový materiál, ktorý by mohol prispieť k trvácnej a jednoduchej údržbe asfaltových ciest, informoval denník SME. K bitúmenovému spojivu primiešali magnetické nanočastice, prostredníctvom ktorých je možné po zohriatí uviesť spojivo do pohybu.
Opravy by spočívali v použití magnetizmu a ohrevu, napríklad pomocou indukčnej cievky, ktorá na servisnom vozidle nahreje bitúmen a ten sa vplyvom magnetických nanočastíc dá do pohybu. Príťažlivé sily medzi časticami spôsobia uzatváranie prasklín a škár, takže materiál sa spojí tak, akoby bol na miesto dopravený práve v tej chvíli.
Vyriešil by sa tak problém asfaltových kobercov, ktoré po čase postihne únava materiálu a začnú praskať. Deje sa tak napriek tomu, že asfalt sa vyrába z pružného pojiva naplneného drobným kamenivom. Postupne sa z neho začnú odlučovať fragmenty a vytvoria sa výtlky. Opravy pomocou výplní sú vždy iba dočasné. Po čase vždy príde frézovanie a výmena. Ide o nákladnú investíciu, ktorá sa nezaobíde bez výluky opravovaného úseku z používania.
Podľa vedcov nová technológia nespočíva iba v zásahoch servisných vozidiel. Drobné praskliny vznikajúce pri tepelnom strese sa budú môcť uzatvárať samotné. Ak slnko cestný povrch nahreje, častice sa budú v jemných prasklinách poddávať pohybu vplyvom magnetizmu. Prednosťou nového materiálu je, že pri kladení nového cestného koberca netreba používať iné stroje alebo techniku. Tie nastupujú do práce iba vtedy, keď treba uskutočniť údržbu.