Vývojári počítačových hier musia často riešiť kuriózne požiadavky investorov aj fanúšikov. V prípade pripravovanej českej hry Kingdom Come: Deliverance, ktorá si zakladá na dôslednom zachovaní stredovekých reálií, sú pripomienky často prínosné. Občas sa však objavia aj neadekvátne podnety.
Koľko černochov žilo na začiatku 15. storočia v strednom Česku? Asi každý Európan by odpovedal, že zrejme nijakí. V zámorí však niektorí nad takou otázkou premýšľajú a neváhajú sa pustiť s domácimi do sporu. České vývojárske štúdio napríklad čelilo sťažnosti fanúšika z Japonska, že v pripravovanej hre, situovanej do okolia dnešného mesta Rataje nad Sázavou v roku 1403, keď vládol Václav IV., možno nájsť len belochov.
Japonec na svojom webe tvrdí, že v tej dobe žili na území Česka napríklad Mongoli – veď s nimi stredoeurópske národy dvesto rokov predtým bojovali. Potom však vytiahne ešte silnejší argument – dobové iluminácie a fresky so svätým Móricom alebo kráľovnou zo Sáby.
„Podľa mňa je veľmi pokrytecké obhajovať absenciu rozdielnych rás ‚historickou presnosťou‛. Najmä ak existuje toľko príkladov z dobových umeleckých diel dokazujúcich, že cudzie rasy boli umelcom dôverne známe,“ napísal českým vývojárom používateľ s prezývkou Tengokujin.
„Cudzie rasy sme vyradili len preto, že v Česku vtedy jednoducho neboli. To je všetko. Alebo lepšie: boli, ale veľmi zriedkavo. Hra sa odohráva na deviatich štvorcových kilometroch, takže nie je reálna šanca, aby ste tam nejakých stretli,“ odpovedalo štúdio Warhorse.
Vývojárov čakajú ešte dva roky práce. Z dôvodu historickej presnosti sa dokonca jeden člen tímu stará len o rešerše historických prameňov. „Na niektoré nepresnosti nás upozorňujú aj hráči. Jeden nám napríklad napísal, že sliepky majú zlú farbu, pretože biele sliepky v tých časoch neboli.
Alebo urobíme správny kabát, no niekto, kto sa tomu rozumie, napíše, že nemôže mať ani žltú farbu, pretože žltá bola symbolom prostitútok, ani červenú, pretože tá bola veľmi drahá a príslušná postava by si ju nemohla dovoliť,“ priznáva otec projektu Dan Vávra.
Priaznivci hrajú pri vývoji významnú úlohu. Zámer vytvoriť počítačovú hru, ktorá by sa odohrávala v časoch husitských vojen, sa síce vydavateľom páčil, o jeho financovanie však nemali záujem. Aj keď projekt zaštítil miliardár Zdeněk Bakala, Vávra a jeho tím museli hľadať financovanie aj inde. A práve hráči prispeli na pokračovanie projektu vyše miliónom britských libier.