Na meškajúce vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ŽSSK) sa v minulom roku v cieľovej stanici čakalo v priemere sedemnásť minút. Pri zohľadnení počtu všetkých vypravených vlakov predstavovalo priemerné meškanie štátnych vlakov 1,73 minúty.
Ako informoval národný osobný vlakový dopravca, vlani vypravil celkovo 526 944 vlakov a viac ako 473-tisíc z nich prišlo do cieľovej stanice načas. Meškalo teda zhruba 54-tisíc spojov, čiže vyše desať percent z vypravených vlakov.
Najčastejšie meškanie pre výluky
Najväčší podiel na celkovom meškaní vlakov v roku 2017 z hľadiska počtu minút mali cudzie vplyvy (63,7 percenta), z viny ŽSSK bolo 16,15 percenta zameškaných minút.
Podľa ŽSSK je štatisticky nemožné, aby boli všetky spojenia a technika 24 hodín 365 dní v roku dokonalé a aby sa na trati nestala nijaká mimoriadna udalosť.
“Každé jedno meškanie nás však mrzí a analyzujeme ho,“ upozornil člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ŽSSK Karol Martinček. „Robíme tiež všetko pre to, aby sme čo najrýchlejšie modernizovali náš vozňový park a zároveň držali krok s modernými technológiami, aby sme v prípade mimoriadnosti vždy promptne reagovali,“ dodal Martinček.
Vlaky ŽSSK vlani najčastejšie meškali z dôvodu výlukovej činnosti pre stavebné práce na úsekoch železničných tratí, čo malo vplyv na prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti. Išlo o 172 345 takých prípadov meškania v celkovom rozsahu asi 6 725 hodín.
Sledy vlakov, ako druhá najčastejšia príčina nedochvíľnosti, keď zmeškané vlaky odstavia alebo zablokujú na trase iné vlaky, spôsobili takmer 140-tisíc meškaní v celkovom trvaní 9 182 hodín. Ďalším dôvodom vlakových meškaní bolo čakanie prípojov na zmeškané vlaky v 72 465 prípadoch a tvorilo približne 7 451 hodín.
Nočná mora železničiarov
je meškanie v dôsledku nehôd, medzi aké patria strety s motorovými vozidlami na priecestí či zrážky osôb pohybujúcich sa v koľajisku. „V prípade ujmy na zdraví či usmrtenia sa meškanie môže vyšplhať aj na sto a viac minút, čo potom zásadne ovplyvňuje celkovú štatistiku meškaní. Celková dĺžka meškania je v rukách polície, odchod vlaku z miesta nehody je možný až po jej súhlase,“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ŽSSK Tomáš Kováč.
Osobitnou kapitolou na železniciach sú samovraždy.
Jedným z čiernych dní roka 2017 bol 6. september, keď samovrah skrížil cestu regionálnemu rýchliku na trase Púchov – Považská Bystrica. Okrem neho meškali aj dva vlaky InterCity, dva rýchliky, dva osobné vlaky a jeden expresný vlak z Prahy, a to spolu vyše deväť hodín.
ŽSSK vlani zaevidovala aj 145 prípadov odstraňovania dôsledkov nehody na trati, celkové meškanie dosiahlo 441 hodín. Zaznamenala tiež 895 stretov s lesnou zverou, v polovici prípadov vzniklo meškanie od päť do dvadsať minút a v 80 prípadoch bol rušeň taký poškodený, že vlak musel byť odrieknutý.
V dôsledku víchrice vlani 29. októbra bolo poškodených pätnásť rušňov a vozňov, celkové meškanie dosiahlo vyše 44 hodín. Na Tatranských elektrických železniciach v úseku Vyšné Hágy – Štrbské Pleso bolo v ten deň odrieknutých 25 vlakov bez náhrady, pre popadané stromy nebola zjazdná ani cesta.
Pod meškania sa podpísalo aj nahlásenie výbušného zariadenia na bratislavskej Hlavnej stanici 18. júna večer. Na žiadosť polície bola celá stanica evakuovaná a doprava zastavená. Doprava na stanici bola prerušená hodinu a pol, trinásť vlakov meškalo spolu vyše deväť hodín.