Najväčšia lodná kontajnerová spoločnosť sveta Maersk Line sa chystá na nezvyčajnú trasu. Ako prvá posiela kontajnerovú loď s mrazenými rybami z Ázie do Európy cez Severný ľadový oceán. Alternatívna trasa by mohla skrátiť čas plavby až o dva týždne, špeciálne trénovanú posádku však čakajú drsné arktické podmienky.
V ruskom prístave Vladivostok je už nová, stredne veľká loď Venta Maersk pripravená na plavbu. Je prispôsobená na prevážanie 13 600 kontajnerov a navrhnutá tak, aby odolávala teplotám zamrznutej vody až -25 stupňov a zdolala trasy, kde dosahuje ľad hrúbku jedného metra. Z Vladivostoku povedie cesta cez Beringovu úžinu popri ruskom severnom pobreží k Petrohradu, kam by mala loď doraziť koncom septembra.
Nezvyčajný dopravný koridor by mal byť alternatívou k egyptskému Suezskému prieplavu, ktorý je v súčasnosti kľúčovou globálnou lodnou tepnou, spájajúcou Áziu s Európou. Prvú plavbu vníma spoločnosť zatiaľ len ako pokus zameraný na preskúmanie trasy na prepravu kontajnerov.
Severná morská cesta pre ňu momentálne nepredstavuje alternatívu k jej zvyčajným trasám. Možnosť, že by sa severská trasa stala súčasťou globálneho obchodu, je však reálna. Už v predchádzajúcich rokoch zdolávali plavbu Severnou morskou cestou viacúčelové plavidlá čínskej štátnej spoločnosti Cosco.
V minulom roku tadiaľ preplával aj ruský tanker prepravujúci zemný plyn a stal sa tak prvou obchodnou loďou, ktorá podnikla cestu cez Arktídu. Tanker ju zvládol za rekordných 19 dní, čo je zhruba o 30 percent rýchlejšie ako cez Suezský prieplav. Plavba bola výnimočná aj preto, že cestu z Nórska do Južnej Kórey dokončila bez pomoci ľadoborcov, ktoré sú v arktických vodách zväčša nevyhnutné.