Na základe legislatívy Európskej únie dnes máme v nových vozidlách štandardne airbagy, ABS či elektronickú stabilizačnú kontrolu. Uvedené systémy nepochybne pomohli zachrániť veľké množstvo životov, pričom toto číslo má s nástupom nových povinných prvkov výbavy ešte vzrásť.
Európsky parlament má totiž na stole novú legislatívu týkajúcu sa bezpečnosti na pozemných komunikáciách, ktorá ráta s rozšíreným zoznamom bezpečnostných systémov v autách. Ak sa novinky podarí na budúci mesiac schváliť, nové systémy by mali na základe štatistík počas najbližších 15 rokov zachrániť až 25-tisíc životov.
Tieto systémy vozidlá potrebujú aj na získanie maximálneho počtu hviezdičiek v nárazových testoch a viaceré európske automobilky ich preto začínajú štandardne montovať do všetkých nových áut naprieč modelovou ponukou. Konzervatívnejším vodičom sa však nemusia nové technológie, ako napríklad čierna skrinka, vôbec páčiť. Skrinka na zaznamenávanie údajov o jazde má totiž fungovať na podobnom princípe ako tá, ktorú používajú v lietadlách.
Ďalším negatívnym výsledkom implementácie nových systémov môže byť výrazné zvýšenie cien. Len nedávno sme vás totiž informovali o cenníkoch novej Toyoty Corolla a Mazdy 3, ktorých ceny medzigeneračne stúpli o niekoľko tisíc eur aj z dôvodu nových, štandardne zabudovaných bezpečnostných systémoch. Po schválení legislatívy môže podobný osud postihnúť aj najlacnejšie vozidlá na Slovensku.
Medzi povinné systémy by mali patriť: pokročilý systém núdzového brzdenia, varovanie pri opustení jazdného pruhu, stráženie dopravných značiek, systém merania alkoholu v dychu, sledovanie únavy vodiča, systémy prevencie rozptyľovanie pozornosti, signalizácia núdzového zastavenia, sledovanie pohybu za vozidlom a čierna skrinka.