Už celé mesiace rastie v meste Kobani spoločenstvo Sýrčanov, ktorí konvertovali na kresťanstvo z islamu. Konvertiti tvrdia, že ich k novej viere priviedla práve skúsenosť vojny a nápor skupiny, ktorá tvrdí, že bojuje za islam. Hoci islamský štát aj jeho ultra-radikálny výklad sunnitského islamu je v časti islamskej spoločnosti odmietaný, dedičstvo jeho násilia výrazne ovplyvnilo vnímanie viery po celom svete.
Mnohí z obyvateľov v prevažne kurdských oblastí severnej Sýrie, ktorých mestské centrá sú často sekulárne hovoria, že islamský fanatizmus mal v konečnom dôsledku za následok posilnenie kresťanstva. Kritici nových konvertitov vnímajú s podozrením a obviňujú ich z hľadania osobného zisku, ako je finančná pomoc kresťanských organizácií pracujúcich v regióne, pracovné miesta a vyhliadky na emigráciu do európskych krajín. Novo konvertovaní kresťania Kobani tieto obvinenia popierajú. Hovoria, že ich obrátenie bolo vecou viery.
„Po vojne s islamským štátom ľudia hľadali správnu cestu a dištancovali sa od islamu,“ povedal Omar Firas, zakladateľ evanjelickej cirkvi Kobani. „Ľudia sa báli a cítili sa stratení.“Firas aktuálne pracuje pre kresťanskú pomocnú skupinu v neďalekom tábore pre vysídlené osoby, ktorým pomohol založiť kostol. Povedal, že približne 20 rodín (80 až 100 ľudí), v Kobani teraz uctieva kresťanstvo. „Stretávame sa v utorok a v piatok…Je otvorený každému, kto sa chce pripojiť,“ vysvetlil.
Súčasný pastor Zani Bakr, ktorý konvertoval už v roku 2007, prišiel minulý rok z mesta Afrinu v severnej Sýrii. Islamský štát, ktorý situáciu vykresľoval ako náboženský konflikt, využívajúci náboženské slogany spôsobil, že veľa Kurdov vo všeobecnosti stratilo dôveru v náboženstvo, nie len islam. Mnohí sa tak stali ateistami alebo agnostikmi. „Ale mnohí iní sa stali kresťanmi.“ uviedol Firas.
Jeden muž, ktorý stratil ruku pri explózii v Kobani a utiekol do Turecka na lekárske ošetrenie, povedal, že tam stretol kurdských a tureckých konvertitov a nakoniec sa rozhodol, že sa k nim pripojí. „Vyzerali šťastne a všetci hovorili o láske. Vtedy som sa rozhodol nasledovať Ježišovo učenie, “povedal Maxim Ahmed, pričom dodal, že viacerí priatelia a rodina sa teraz rovnako zaujímajú o kresťanstvo.
Niektorí obyvatelia Kobani takto rastúcu kresťanskú prítomnosť odmietajú. Skupiny západnej kresťanskej pomoci a misionárov podozrievajú, že len využívajú chaos a traumu vojny, aby konvertovali ľudí, keď miestni náboženskí nováčikovia vidia v kresťanstve príležitosť na osobný zisk.
Realitný pracovník a bývalý arabský učiteľ Salih Naasan (praktizujúci moslim), ktorý však odmieta úzky a brutálny výklad islamu sa uvedeného vývoja obáva. „Môže to byť reakcia na Daesh (Islamský štát), ale nevidím to pozitívne. Pridáva to len ďalší náboženský a sektársky rozmer, ktorý v komunite, ako je táto, povedie k napätiu, “zdôvodňuje svoje znepokojenie Naasan.