Pokuty za používania prístrojov za volantom sa zdvojnásobia. Povolené ostane telefonovanie za volantom pomocou handsfree, zakázané však bude držanie mobilu v ruke. Poslanci schválili novelu zákona o cestnej premávke. Pravidlo zákazu držania mobilov sa bude podľa schválenej novely vzťahovať aj na iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo podobné zariadenia.
Zavedie sa tiež 365-dňová diaľničná známka, ktorá bude platiť jeden rok od jej zakúpenia, nielen do konca kalendárneho roka. Vodičom, ktorí sa rozhodnú uhradiť známku napríklad uprostred roka, umožní rovnako dlhú možnosť využívať diaľničnú sieť na Slovensku.
Zmeny v cestnej premávke sa dotknú aj podmienok úpravy parkovania na chodníku tak, aby „nebolo možné jazdiť po chodníku, ale zaparkovať len na chodníku priľahlom k ceste“. Právna úprava zavádza okrem iného tiež striedavé radenie, tzv. zipsovanie, aj pri zbiehaní jazdných pruhov. Právna úprava sa zameriava i na riešenie situácie s množstvom dopravných nehôd spôsobených neskúsenými vodičmi. Zavádza preto rôzne preventívne opatrenia pre vodičov s nízkou praxou.
Cyklisti budú mať povolené jazdiť na bicykli s 0,5 promile alkoholu v krvi, a to na cestičke pre cyklistov a v obci. Novinkou bude aj povinnosť vytvoriť záchranársku uličku v kolóne na diaľnici. Novela upravuje aj postavenie účastníkov cestnej premávky. „Osoba na kolobežke s pomocným motorčekom sa výslovne zaradí medzi vodičov nemotorového vozidla,“ priblížil rezort s tým, že doteraz sa zaraďovala medzi chodcov.
Zjednoduší sa aj evidencia a prehlasovanie vozidiel. „Vypúšťa sa povinnosť vlastníka vozidla predkladať dopravnému inšpektorátu tie rozhodnutia okresného úradu, ktoré mu už okresný úrad zaslal v elektronickej podobe,“ vysvetlil rezort. V minulosti museli policajti skontrolovať každé vozidlo pri jeho prehlasovaní napríklad z okresu do okresu, po novom to tak nebude.
Pre kategóriu C a CE sa zníži veková hranica z 21 na 18 a pre D a DE z 24 na 21 rokov, a to pre príslušníkov Policajného zboru, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Hasičského a záchranného zboru, colníka alebo profesionálneho vojaka.
Upraví sa aj centrálny informačný systém parkovania. Jeho správcom bude DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska a Združením miest a obcí Slovenska. Osoby s ťažkým zdravotným postihnutím získajú inteligentné parkovacie preukazy, ktoré im vďaka senzorom osadeným vo vyhradených parkovacích miestach na Slovensku uľahčia parkovanie. V kombinácii s ďalšími opatreniami sa zabezpečí účinná kontrola a vymožiteľnosť práva pri parkovaní na vyhradených miestach.