Koalícia strán Progresívne Slovensko (PS)/Spolu pred niekoľkými dňami ohlásila, že v budúcnosti navrhne zavedenie „progresívnej ekologickej dane“. Tá by sa vzťahovala na staršie, menej ekologické autá ako aj na dovážané ojazdené autá zo zahraničia. PS/Spolu tvrdí, že peniaze z dane plánujú vrátiť späť vo forme dotácií na novšie a ekologickejšie motorové vozidlá.
„Progresívno-cirkulačné zdaňovanie v praxi bude zohľadňovať vek vozidla a vypúšťané emisie. Teda čím novšie vozidlo, tým menšie zaťaženie životného prostredia a zdravia ľudí, a zároveň nižšia daň. Naopak, čím staršie auto, väčšie zaťaženie, tým aj vyššia daň,“ povedal o návrhu člen predsedníctva strany Spolu Martin Pekár.
K návrhu sa negatívne vyjadril Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky, podľa ktorého je naivný. Jeho vedenie síce súhlasí, že je nutné znížiť dovoz starých áut zo zahraničia, dodáva však, že po zavedení emisnej dane si ľudia okamžite nezačnú kupovať elektromobily namiesto svojich 25-ročných vozidiel.
„Takto trh s vozidlami nefunguje,“ vysvetlil Ján Pribula, generálny sekretár zväzu. Poznamenáva, že tí majetnejší si zvyknú kúpiť nové auto, ktoré následne predajú menej majetným, a tak to ide ďalej.
Zväz tiež spomenul, že samotný výpočet dane v skutočnosti nevyčísli reálny ekologický dopad. Ak používame nové ekologické vozidlo viac, ako staré, tak sa pokojne môže stať, že v konečnom dôsledku vyprodukuje to ekologické viac emisií. Emisie totiž nevznikajú existenciou motora, ale používaním vozidla.
Na návrh neoliberálnych strán zareagovalo aj Slovenské hnutie obrody (SHO). “Návrh načrie do peňaženky obyčajným, menej majetným ľuďom. Je naivné si myslieť, že väčšina Slovákov jazdí na starších autách z nostalgie, alebo z nezáujmu o ekológiu.
Toto si môžu myslieť iba v koalícii PS/Spolu, pretože nemajú reálny obraz o živote väčšiny obyvateľstva a samozrejme ani nijaké sociálne cítenie. Jednoducho robia politiku pre horných desaťtisíc,” uviedol vo svojom stanovisku pre portál napalete.sk podpredseda SHO Štefan Polačik.
Ako pokračoval, väčšina Slovákov jazdí na starších autách, pretože novšie a ekologickejšie si nemôžu dovoliť kúpiť. “Tento antisociálny návrh progresívcov by mal za následok iba ďalšie zadlžovanie strednej vrstvy a ďalšie exekúcie pre ľudí, ktorí by túto daň nevládali platiť. O minimálnom až nulovom ekologickom dopade na životné prostredie ani nehovorím,” doplnil.
SHO podľa neho navrhuje oveľa lepšie riešenie prospešné pre ekológiu: “Ekologickú daň navrhujeme zaviesť na tovary a výrobky, ktoré aj napriek tomu, že si ich dokážeme vypestovať sami, dovážame zo zahraničia.
Stovky až tisícky kilometrov precestujú takéto výrobky, kým sa dostanú na pulty slovenských obchodov. V krajinách pôvodu sú dotované a teda lacnejšie, takže navyše deformujú naše podnikateľské prostredie.
Preprava tovarov zanecháva uhlíkovú stopu a zaťažuje ekosystém. Ak by boli takéto výrobky zaťažené ekologickou daňou, naštartovalo by to domácu produkciu vo viacerých odvetviach, pretože by sa stali konkurencieschopné.
Poľnohospodárske plodiny, ktoré vieme vypestovať doma, by nemuseli viac dlhou a nákladnou prepravou znečisťovať životné prostredie, keďže by nebola potrebná. Slovensko by tak bolo ekologickejšie ako vyspelé štáty západnej Európy.
Uvedomujeme si, že presadiť takéto riešenia nebude možné zo dňa na deň, ale raz sa začať musí. Sme presvedčení, že naše riešenia majú reálne predpoklady a sú oveľa lepšou alternatívou pre Slovensko, ako naivné pokusy progresívnych liberálov,” uzavrel svoje stanovisko Polačik.