Európske nízkonákladové aerolinky Ryanair a Wizz Air plánujú pokračovať v nákupoch nových lietadiel. Ich biznis totiž stojí na letoch na krátke vzdialenosti, ktoré sa z výpadku spôsobeného koronavírusovou krízou spamätávajú najrýchlejšie. Dopravcovia si tak chcú odhryznúť väčší podiel na trhu na úkor konkurencie, ktorú pandémia zasiahla oveľa tvrdšie.
Veľké letecké spoločnosti pre obmedzenia v doprave rušia svoje objednávky lietadiel od výrobcov Airbus a Boeing. Maďarský nízkonákladový dopravca Wizz Air však ide opačnou cestou a pokračuje v rozširovaní svojej flotily, informovala agentúra Bloomberg.
Tretie najväčšie nízkonákladové aerolínie v Európe sa už z krízy čiastočne spamätali a v súčasnosti operujú na 80 percentách minuloročnej kapacity. Expanzia spoločnosti Wizz Air zrejme bude pokračovať, keďže oznámila, že vybuduje desať nových základní.
Jedna z nich, s kapacitou 20 lietadiel, má vzniknúť na londýnskom letisku Gatwick. Stane sa tak aj napriek nedávnym krokom britskej vlády, ktorá zaviedla obmedzenia pre cestujúcich z Chorvátska, Francúzska či Španielska.
Svoju flotilu rozširuje aj najväčší nízkonákladový letecký dopravca v Európe Ryanair. Teraz lieta so 450 lietadlami typu Boeing 737-800, pričom do roku 2024 chce mať až 585 lietadiel, uvádza spoločnosť na svojich stránkach.
Zvažuje tiež objednávku lietadiel typu Boeing 737 Max, hneď ako získa novú certifikáciu. Vlani na jar boli tieto stroje po dvoch tragických nehodách, ktoré si vyžiadali 346 obetí, celosvetovo vyradené z prevádzky.
Kríza spôsobená pandémiou COVID-19 zasiahla nízkonákladové aerolinky lepšie pripravené, ako ostatné letecké spoločnosti, píše Bloomberg. V čase, keď kríza udrela, mali výrazne vyššie finančné rezervy.
Ich biznis navyše stojí predovšetkým na letoch na krátke vzdialenosti, ktoré sa podľa Medzinárodného združenia pre leteckú dopravu (IATA) z výpadku spamätajú ako prvé. Objem diaľkových letov sa podľa odhadov IATA dostane späť na predkrízovú úroveň najskôr v roku 2024.