Dlhšia blokáda Suezského prieplavu by mohla ovplyvniť desať až 15 percent svetovej kontajnerovej dopravy, odhadujú analytici spoločnosti Moody’s. Na tejto vodnej ceste uviazla kontajnerová loď Ever Given s dĺžkou štyroch futbalových ihrísk a váhou 220-tisíc ton a zatarasila ju.
Námornú dopravu okrem toho komplikuje aj nedostatok kontajnerov a preťažené prístavy. Holandská spoločnosť Smit Salvage, ktorá bola aj pri vyzdvihnutí lode Costa Concordia či ponorky Kursk, hovorí, že by vyslobodenie lode mohlo trvať aj niekoľko týždňov.
Niektoré veľké námorné prepravné spoločnosti, ako je dánsky Maersk a nemecký Hapag-Lloyd, svoje lode možno presmerujú k juhu Afriky. Cesta okolo mysu Dobrej nádeje však znamená 9-tisíc kilometrov a 7 až 12 dní navyše v porovnaní s bežnou trasou.
„Vysoké spotrebiteľské a priemyselné nároky, celosvetový nedostatok kontajnerov a nízka spoľahlivosť služieb prepravných spoločností spôsobili, že dodávateľské reťazce môže ľahko zasiahnuť aj malý otras,“ uviedli analytici Moody’s. „V tomto kontexte nemohlo byť načasovanie incidentu horšie.“
Kapacita lodí medzi Áziou a Európou je plne vyťažená z dôvodu vysokého záujmu európskych dovozcov. Európske prístavy majú okrem toho pre protipandemické opatrenia nedostatok pracovnej sily, pripomína poradenská spoločnosť IHS Markit.
Čína vlani vystriedala Spojené štáty na pozícii hlavného obchodného partnera Európy. Ak sa prázdne kontajnery nedokážu vrátiť do Ázie, prehĺbi sa ich globálny nedostatok. Suezský prieplav však používajú aj americkí dovozcovia tovaru vyrobeného v juhovýchodnej Ázii a Indii.
Podľa analytikov blokáda najviac zasiahne európsky spracovateľský a automobilový priemysel. Vysvetľujú to tým, že tieto odvetvia fungujú na princípe dodávania súčiastok vo chvíli, keď ich odberateľ potrebuje, takže sa zvyčajne ani nenachádzajú na sklade.
Cez Suez ročne prepláva 30 percent celkovej kontajnerovej dopravy a všeobecne ním prúdi asi 12 percent objemu tovaru, s ktorým sa vo svete obchoduje. Vlani touto cestou preplávalo 19-tisíc lodí, čo je vyše 50 plavidiel denne.