Od tragickej havárie Alexandra Dubčeka uplynulo 30 rokov. V deň, keď svetoznámy slovenský politik sedel v služobnom BMW a vodič ho viezol do Prahy, pršalo. Na mokrej diaľnici neďaleko Humpolca služobné auto havarovalo. Pri nehode utrpela niekdajšia tvár tzv. Pražskej jari z roku 1968 vážne zranenia, ktorým o dva mesiace podľahol.
Nehoda sa stala 1. septembra 1992 o 9:25 h predpoludním, zhodou okolností v deň, keď poslanci Slovenskej národnej rady schválili znenie Ústavy SR. Služobné BMW na 88. kilometri mokrej diaľnice dostalo pri vysokej rýchlosti šmyk a preletelo cez zvodidlá. Dubček sedel na zadnom sedadle bez zapnutého bezpečnostného pásu.
Keď prišla na miesto nehody záchranka, bývalý predseda federálneho parlamentu sa nachádzal niekoľko metrov od havarovaného vozidla, bol ťažko zranený, ale pri vedomí. Šofér služobného auta mal ľahšie zranenia.
Alexander Dubček utrpel ťažké zranenia chrbtice a hrudníka. Previezli ho najskôr do nemocnice v Humpolci, neskôr helikoptérou na ARO pražskej Nemocnice Na Homolce. Pre trieštivú zlomeninu bedrových stavcov ho na druhý deň operovali. Jeho stav bol vážny, ale stabilizovaný.
Priebeh rekonvalescencie sa však 17. septembra 1992 zhoršil a v ďalších dňoch sa objavili komplikácie. Bývalý predseda Federálneho zhromaždenia ČSFR, vtedajší poslanec federálneho parlamentu a predseda Sociálnodemokratickej strany Slovenska Alexander Dubček zomrel 7. novembra 1992. Hlavnou príčinou smrti bolo zlyhanie srdca, pľúc a obličiek.
Vyšetrovanie z rokov 1999 a 2000 ukázalo, že auto išlo na úseku s povolenou osemdesiatkou rýchlosťou 114 až 131 kilometrov za hodinu. BMW riadil príslušník federálneho PZ. Na zadné sedadlo si Dubček presadol pri motoreste Devět křížů, keďže si chcel preštudovať materiály na zasadnutie.
Okolo Dubčekovej nehody vzniklo viacero špekulácií, keďže jeho smrť nebola nikdy uspokojivo vysvetlená. Hovorí sa o tom, že prevážal kufrík s dôležitými dokumentmi, ktoré však z miesta nehody zmizli. Pochybnosti o tom, či bola smrť otca spôsobená len dopravnou nehodou, mali aj jeho synovia.
„My sme neboli spokojní. Aj s bratom sme podali odvolanie na súd. Nepáčilo sa mi rozhodnutie vtedajších vyšetrovateľov. Vozidlo chcela v spolupráci s Českým vysokým učením technickým podrobiť expertíze aj firma BMW, ale nebola k tomu pripustená. To auto by bolo vyšetrené detailne,“ povedal po rokoch novinárom Pavol Dubček.
„V tom úseku sa dá jazdiť veľmi vysokými rýchlosťami. A jemu namerali 110 kilometrov za hodinu na diaľnici. Podľa mňa sa taká tragédia, že by vyšiel na bočnú cestičku, nemohla stať. My sme ako deti nemali páky, aby sme vstupovali priamo do vyšetrovania,“ dodal.
Súd uznal vodiča služobného auta vinným z ublíženia na zdraví s následkom smrti a odsúdil ho na 12 mesiacov nepodmienečne.Tragickú nehodu pripomína na odpočívadle pri Humpolci pamätník. Pri výjazde z parkoviska čerpacej stanice je umiestnená mramorová pamätná tabuľa s bronzovým reliéfom Alexandra Dubčeka, ktorej autorom je sochár Teodor Baník.