Dovoz ojazdených áut do Ruska zažíva boom, pričom vozidlá z Japonska predstavujú viac ako tri štvrtiny tohto importu. Dôvodom je pokles domácej produkcie, keďže západné automobilky trh opustili po začiatku vojny na Ukrajine. A zároveň bezprecedentné sankcie proti Moskve sťažili ruským výrobcom prístup ku komponentom.
Predaj nových áut vyrobených v Rusku sa prepadol, odkedy Moskva koncom februára vyslala na Ukrajinu desaťtisíce vojakov. Rubeľ síce na začiatku invázie strmo klesol, ale časom sa zastavil a jeho kurz vzrástol.
Silnejší rubeľ tak spolu s nedostatkom domácej produkcie zvýšil dopyt po ojazdených autách z Ázie. Ale zároveň logistické problémy sú čiastočne zodpovedné za to, že ceny ojazdených vozidiel boli v septembri asi o 10 percent vyššie ako na začiatku roka, uviedla ruská centrálna banka koncom minulého mesiaca.
Dovoz áut v minulosti predstavoval približne pätinu ruského trhu z hľadiska objemu a polovicu z hľadiska tržieb. Podľa údajov ruskej analytickej agentúry Autostat v auguste však bol dovoz nových áut výrazne pod februárovými úrovňami, zatiaľ čo dovoz ojazdených áut sa viac ako zdvojnásobil na 23.117 z 11.055 kusov.
Pokiaľ ide o import nových vozidiel, takmer 70 percent z 10.257 nových áut dovezených v auguste pochádzalo z Číny. Bilaterálny obchod medzi Ruskom a Čínou tento rok výrazne vzrástol. Prevažná väčšina (76 percent) ojazdených áut bola dovezená z Japonska. Dovoz z Bieloruska bol na druhom mieste s podielom 5,3 percenta.
Japonská automobilka Nissan minulý mesiac zaknihovala stratu 687 miliónov USD, keď odovzdala svoj podnik v Rusku štátnemu subjektu za jedno euro. Jej konkurent, Toyota, skončil výrobu vozidiel v Rusku.
Japonsko uvalilo sankcie na vývoz drahších áut do Ruska, ojazdené autá dovážané jednotlivcami však nespadajú do pôsobnosti sankcií. Moskva podporuje tzv. sivý import, aby pokračovali dodávky tovarov.
Colný úrad v ruskom prístave Vladivostok na tzv. Ďalekom východe uviedol, že jednotliví kupujúci doviezli od januára do augusta cez tento prístav viac ako 100.000 áut, čo predstavuje medziročný nárast o takmer 50 percent. Aj zloženie kupujúcich sa mení, pričom jednotlivci zvýšili svoj podiel na dovoze áut na 23 percent v auguste z dvoch percent vo februári, uviedol Autostat.
Po začiatku konfliktu na Ukrajine revidovala Asociácia európskych podnikov, zastupujúca firmy pôsobiace v Rusku, svoju prognózu predaja nových áut na tomto trhu v roku 2022. Najnovšie tak očakáva jeho pokles približne o 50 percent namiesto pôvodne odhadovaného rastu o 3,3 percenta. Od januára do septembra klesol predaj nových áut v Rusku takmer o 60 percent na 506.661 kusov.