Obnovenie výroby ruského automobilu Moskvič vlani v novembri označil starosta Moskvy Sergej Sobjanin za prejav odolnosti ruského automobilového priemyslu proti západným sankciám. Znovuzrodenie Moskviča je však zároveň znakom intenzívnej ekonomickej kooperácie Ruska s Čínou.
„Toto je historická udalosť,“ povedal Sobjanin po spustení výroby v továrni, ktorú moskovská vláda minulý rok prevzala od francúzskej automobilky Renault za symbolický rubeľ. Modely Moskvič 3 a JAC Sehol X4 sú zostavené z komponentov zakúpených od čínskeho partnera.
Moskvič minulý mesiac uviedol, že autá sa z veľkej časti vyrábajú v zahraničí pred exportom a finalizáciou v Rusku. Nepotvrdil však väzby s čínskou firmou JAC. Lokálna výroba sa postupne zvyšuje, tvrdí Moskvič.
Automobilka plánuje, že koncom tohto roka alebo začiatkom roka 2024 sa začne druhá výrobná fáza, ktorá zahŕňa zváranie a lakovanie v moskovskom závode, a tiež širšiu skupinu miestnych dodávateľov s ruskými komponentmi.
Čínske automobilky získavajú dominantný podiel na ruskom trhu po odchode západných automobiliek v reakcii na vojenský konflikt na Ukrajine. Podľa analytickej firmy Autostat podiel dovážaných čínskych áut na trhu v Rusku do júna 2023 stúpol na 49 percent zo 7 percent v júni 2021.
Podľa čínskych colných štatistík hodnota exportu osobných áut z Číny do Ruska v januári až máji 2023 vzrástla medziročne 5,2-násobne takmer na 3,6 miliardy USD. Čínske firmy zvyšujú svoj predaj v Rusku aj montážou vozidiel v továrňach, ktoré opustili Renault a Nissan.
Podľa nemenovaných zdrojov šesť tovární v Rusku, ktoré predtým vlastnili európske, japonské a americké automobilky, alebo kde montovali svoje vozidlá, v súčasnosti vyrába čínske modely alebo to má v pláne. Celkovo má týchto šesť tovární ročnú kapacitu okolo 600.000 áut.
Rastúca prítomnosť čínskych výrobcov automobilov prospieva Rusku, pretože mu umožňuje reštartovať výrobu v opustených továrňach a udržať zamestnancov. V roku 2020 malo toto odvetvie zamestnávať približne 300.000 ľudí.
Po chaotickej dekáde po páde Sovietskeho zväzu v roku 1991 Rusko povzbudilo západných výrobcov automobilov, aby v krajine stavali továrne. Do roku 2021 domáca výroba dosiahla približne 1,4 milióna osobných áut. Minulý rok sa však prepadla na 450.000 kusov, čo bol najhorší výsledok od rozpadu Sovietskeho zväzu.
„Expanzia čínskych výrobcov automobilov na ruskom trhu bude nepochybne pokračovať,“ povedal Andrej Olchovskij, šéf obchodného reťazca Avtodom. „Pre ruský automobilový priemysel neexistujú nijaké alternatívy.“
Spoločnosť Avtodom kúpila dcérske spoločnosti Mercedes-Benz v Rusku a rokuje s niekoľkými čínskymi automobilkami o montáži prémiového čínskeho vozidla v bývalej moskovskej továrni nemeckej automobilky. Meno partnera by mohla oznámiť do konca roka, uviedol Olchovskij.