Približne každý tretí človek (36, 8 percenta) na Slovensku znižuje alebo zvažuje znížiť konzumáciu potravín živočíšneho pôvodu. Zistenia vychádzajú z výsledkov prieskumu, ktorý pre program Jem pre Zem uskutočnila agentúra Focus a spoločnosť GfK.
Záujem znižovať konzumáciu produkty živočíšneho pôvodu (napríklad mäso, mlieko, mliečne výrobky či vajcia) majú ľudia naprieč všetkými vekovými kategóriami, ale najväčšie zastúpenie majú ľudia vo veku 25 až 34 rokov.
V tejto vekovej kategórii takmer každý štvrtý človek (24,7 percenta) znižuje konzumáciu živočíšnych produktov a ďalších 22,9 percenta v budúcnosti zvažuje znížiť konzumáciu týchto produktov. Ženy majú naďalej väčší záujem o zníženie konzumácie potravín živočíšneho pôvodu.
Spomedzi sledovaných rastlinných potravinových produktov si vlani kúpilo najviac domácností (37,9 percenta) tradičné sójové potravinové produkty, ako napríklad tofu, tempeh, sójové kocky či granulát. Druhou najžiadanejšou kategóriou boli rastlinné alternatívy mlieka, ktoré si v uplynulom roku kúpila približne každá tretia (34,3 percenta) domácnosť.
Pri všetkých sledovaných kategóriách potravín na rastlinnej báze je vo veku 18 až 44 rokov priemerne takmer dvojnásobne (194 percent) vyššie zastúpenie ľudí alebo ich domácností, ktoré realizovali nákup daných produktov aspoň jedenkrát za mesiac, než pri ľuďoch vo veku nad 44 rokov.
Hodnota nákupov rastlinných alternatív a tofu v slovenských domácnostiach dlhodobo rastie a vlani dosiahla 40,4 milióna eur. Napriek krízam hodnota nákupov týchto produktov rástla aj v uplynulom roku 2022, avšak pomalšie (8,7 percenta) oproti rokom 2021 a 2020, keď tento rast dosahoval približnú úroveň 20 percent.
Najväčšiu časť hodnoty nákupov rastlinných alternatív, vzhľadom na ich náprotivky živočíšneho pôvodu, mali na Slovensku rastlinné alternatívy mlieka (7,3 percenta). Rastlinné alternatívy mäsa a mäsových produktov spolu s tofu predstavovali 3,5 percenta z hodnoty nákupov kategórie mäsa a mäsových produktov živočíšneho pôvodu.
„Trh s rastlinnými alternatívami rýchlo rastie, no stále predstavuje relatívne malú časť v porovnaní s ich náprotivkami živočíšneho pôvodu. To vytvára veľmi zaujímavé okno príležitosti pre výrobcov a predajcov potravín na to, aby včas naskočili na tento trend.
Už aj na Slovensku vidíme, že stále viac tradičných výrobcov potravín chápe, že je pre nich výhodné vstúpiť do tejto kategórie,“ uviedol projektový manažér Jem pre Zem Marian Milec. Jem pre Zem je neziskový program, ktorého poslaním je presadzovať udržateľné spôsoby stravovania a robiť ich dostupnejšími.