Úvod Auto - moto Ak hrozí havária, nové Volvo XC60 zasiahne do riadenia

Ak hrozí havária, nové Volvo XC60 zasiahne do riadenia

Foto: archív

Volvo sa v posledných rokoch vezie na vlne úspechu. Sedan S90, kombi V90 a športovo-úžitkový model XC90 sa nepochybne trafili do vkusu zákazníkov. Preto asi nikoho neprekvapí, že nová generácia kompaktného SUV XC60 využíva rovnaký základ. Dizajnový aj technický.

Štíhlejšie a športovejšie
Veľká maska chladiča, svietiace „Thorove kladivá“, stúpajúca bočná línia okien alebo koncové svetlá zasahujúce vysoko do stĺpikov sú už známe štylistické prvky. Volvo XC60 napriek tomu pôsobí inak ako jeho väčší súrodenci – štíhlejšie a športovejšie. Podľa zástupcov švédskej automobilky tak aj jazdí.

Obratnosť v zákrutách má na svedomí predovšetkým modulárna podvozková platforma SPA. Proporcie auta v porovnaní s rovnomenným predchodcom, predstaveným v roku 2008, sa výrazne zmenili. Najpodstatnejšia zmena sa týka rázvoru, ktorý si polepšil o 91 mm na úroveň 2 865 mm.

Dizajnéri predĺžili prednú kapotu a kabínu mierne posunuli dozadu. Dominantným prvkom na palubnej doske je vertikálne orientovaný dotykový displej multimediálneho systému. Tradičnou pýchou Volva sú pohodlné sedadlá – predné i zadné. Batožinový priestor v základnom usporiadaní má 505 litrov. Základom pre avizované výborné jazdné vlastnosti je pevná karoséria. Predná náprava využíva dvojité priečne ramená, vzadu nájdeme viacprvkové zavesenie kolies.

VOLVO XC60 JE DOBRÝ PRÍKLAD, AKO LUXUSNÉ PRVKY Z NAJVYŠŠÍCH SEGMENTOV POSTUPNE PRENIKAJÚ DO DOSTUPNEJŠÍCH ÁUT.

Foto: archív
Foto: archív

Podobne ako nové Audi Q5, aj švédska novinka môže mať vzduchové pruženie. Samozrejme, za príplatok. Spočiatku bude Volvo XC60 dostupné výhradne s pohonom všetkých štyroch kolies a s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Neskôr ponuku obohatia dostupnejšie dvojkolky a šesťstupňový manuál.

Na pohon slúžia prepĺňané benzínové a naftové dvojlitre. Už sme si zvykli, že moderné Volvo väčšie motory neponúka. Turbo, kompresor, prípadne doplnkový elektromotor však môže štvorvalcu pomôcť k solídnemu výkonu. Prednosťou hybridu je 45-kilometrový dojazd čisto na elektrinu.

Asistenčné systémy
Špecialitou nového stredne veľkého SUV sú asistenčné a bezpečnostné systémy. Generálny riaditeľ bezpečnostného strediska Safety Centre spoločnosti Volvo Cars Malin Ekholm tvrdí, že vďaka systému varovania pred zrážkou s automatickým brzdením klesol počet nehôd s nárazom do zadnej časti vozidla o približne 45 percent: „S modelom XC60 sme odhodlaní posunúť sa ešte o krok ďalej v snahe znižovať počet nehôd, ktorým sa dá zabrániť, a to doplnením podporných a asistenčných systémov riadenia.“

„Systém City Safety sme v modeli XC60 rozšírili o funkciu podpory riadenia, ktorá sa aktivuje, ak samotné automatické brzdenie nedokáže zabrániť hroziacej kolízii. V takom prípade začne vozidlo zasahovať do riadenia, aby sa vyhlo prekážke vpredu. Systém City Safety pomáha zabrániť zrážke s vozidlami, chodcami a väčšími zvieratami. Podpora riadenia je aktívna pri rýchlosti od 50 do 100 km/h,“ spresnil Ekholm.

VO VÝBAVE NÁJDEME AJ FUNKCIU ONCOMING LANE MITIGATION, KTORÁ ŠOFÉROVI POMÁHA VYHNÚŤ SA KOLÍZIÁM S VOZIDLAMI V PROTISMERE.

Foto: archív
Foto: archív

Elektronika ho upozorní na náhodné vybočenie z jazdného pruhu pomocou automatických zásahov do riadenia. Navedie tak vozidlo späť do pôvodného pruhu a mimo dráhy protiidúceho vozidla. Tento systém funguje v rozsahu rýchlostí od 60 do 140 km/h.

Systém monitorovania takzvaného mŕtveho uhla Blis už poznáme. Vo Volve XC60 sa dočkal vylepšenia v podobe novej funkcie asistenta riadenia. Tá navedie vozidlo späť do pôvodného jazdného pruhu mimo nebezpečenstva.

Tým pomáha šoférovi vyhnúť sa možnej zrážke s vozidlami, ktoré ho práve predbiehajú, alebo jazdia vo vedľajšom pruhu. „Všetky nové funkcie predstavujú kroky v rámci nášho úsilia o plne autonómne vozidlá,“ dodal Malin Ekholm.