Poslanec NR SR za Smer-SD Ľuboš Blaha na sociálnej sieti reagoval na ironickú reakciu obchodného reťazca Kaufland na Slovensku na nové logo strany Smer-SD, ktoré súvisí s rozšírením druhej časti názvu strany o prívlastok “slovenská”.
Kaufland na sociálnej sieti uverejnil grafickú podobizeň ruže z nového loga Smeru a doplnil o komentár: “Radi pripomíname, že všetky ruže v ponuke Kauflandu boli vypestované v podmienkach spravodlivého obchodu.“
“Milujem, keď sa nadnárodné reťazce pchajú do slovenskej politiky. Kaufland si vystrelil z nového loga Smeru. Skvele som sa zabavil,” napísal na úvod svojho statusu Blaha. Ako pokračoval, liberálne kaviarne sú nadšené.
“To viete, kopnúť si do Smeru je strašne cool. No viete, čo je na tom najhumornejšie? Naschvál som si preveril ten ich ‘spravodlivý obchod’. Ruže dovážajú z africkej Kene, kde platia zúboženým kenským ženám 100 dolárov mesačne.
Tieto úbohé africké ženy z toho nedokážu zaplatiť ani nájom, ani starostlivosť o svoje deti – nič. Zadlžujú sa a živoria. Je o tom na internete kopu fakt smutných článkov. Kenské ženy sú vystavené šialenému chemickému znečisteniu a drastickým pracovným podmienkam… a Kaufland si na tom „spravodlivo“ pakuje vrecká. Toľké dobrodenie. Od dojatia nedýcham.
V Keni pri produkcii ruží, ktoré dováža Kaufland do Európy, prichádza k sexuálnemu násiliu na ženách, mnoho z nich robí v brigádnických džoboch, kedykoľvek ich môžu vyhodiť, nemajú sa ako brániť.
Manchesterský kapitalizmus 19. storočia je v porovnaní s tým, čo páchajú západné korporácie v Afrike, iba prechádzka ružovým sadom. Ale jasné, tvárme sa, že to je ‘spravodlivý obchod’, píše Blaha.
Poslanec dopĺňa, že nálepka fair trade “je len neoliberálna propaganda na to, aby si progresívny slniečkar zo západnej Európy kupoval svoj výrobok so sladkým pocitom, že pomáha svetu”.
V skutočnosti podľa neho podporuje systém globálneho vykorisťovania, ktorý produkuje hladujúce deti, znásilnené ženy, zotročených mužov a bohatnúce korporácie. “Vďaka nášmu drahému Kauflandu. Radujme sa, tešme sa!” ironicky poznamenáva Blaha.
“A teraz to najlepšie. Kaufland je nadnárodný reťazec vo vlastníctve nemeckého Schwarz Gruppe, ktorého tržby predstavujú 130 miliárd eur ročne. Pre porovnanie – celý ročný hrubý domáci produkt Slovenskej republiky predstavuje necelých 105 miliárd eur.
Vlastníkom tejto zazobanej nemeckej korporácie je Dieter Schwarz, 36. najbohatší človek na svete. Jeho majetok je zhruba 35 miliárd dolárov. Ja viem – drobné. Dieterovi sa darí, to je fajn, blahoželáme. Ale pripomeňme, že slovenská predavačka v Kauflande zarobí približne 800 eur v hrubom. Hej, hej, spravodlivosť. Ružičky naše spravodlivé, kauflandové.
Zisky Kauflandu na Slovensku utešene rastú, ročné tržby sú na úrovni jednej miliardy eur. Počas pandémie bolo reťazcom sveta žiť – konkurencia malých slovenských obchodníkov bola odstavená a oni si veselo bohatli.
Ten pocit, keď zarábate miliardy a kenským ženám dávate ani nie stovku mesačne. A našim slovenským ženám pár stoviek. A hovoríte tomu ‘spravodlivý obchod’. Ale máte dosť hrošej kože na to, aby ste hejtovali logo ruže za 200 eur, ktoré si kúpil a použil Smer-SD. Nevedel som, že Nemci majú taký zmysel pre čierny humor,” píše známy poslanec.
Sledovateľom svojej stránky na záver odkázal: “Keď si nabudúce budete kupovať ‘spravodlivé’ ružičky v Kauflande, spomeňte si na zúboženú kenskú ženu alebo na plat slovenskej predavačky. Možno si rozmyslíte, či ‘spravodlivý’ Dieter z Nemecka potrebuje k svojim 35 miliardám dolárov aj vaše ťažko zarobené peniaze”.