Dopyt po karavanoch a obytných vozidlách v Česku v poslednom období prudko rastie. Zákazníci, ktorí chcú takéto vozidlo podľa svojich predstáv, si musia často počkať aj rok, keďže výrobcovia a ich subdodávatelia nestíhajú vysoký dopyt vykryť. „Je pravda, že zažívame karavanový boom, trh rastie medziročne približne o 18 – 20 percent.
Nemeckí výrobcovia nestíhajú vyrábať a neustále rozširujú svoje výrobné podniky. Dodacie lehoty sa tak predlžujú,“ povedal pre Lidovky.cz Vladimír Záhorec, konateľ firmy Karavan Centrum Morava, ktorá sa predajom karavanov a obytných vozidiel zaoberá.
Popularita cestovania „domu na kolesách“ nerastie len v Česku. Tento trend je celoeurópsky. „Podľa informácií, ktoré mám z nemeckého združenia karavanového priemyslu, tieto čísla sedia. Medziročný rast sa pohybuje okolo 18 – 23 percent,” dodal Jan Bordovský, šéfredaktor časopisu Camping, cars & caravans. Ročná čakacia lehota je bežná v prípadoch, keď si zákazník vyberie individuálne vybavenie. Ak sa záujemca o obytné vozidlo zmieri s vopred danou výbavou, môže na výlet s novým autom vyraziť pokojne už za štyri mesiace.
„Najčastejšie sa predlžujú čakacie lehoty pri drahších modeloch. V prípade bežných áut strednej triedy prichádza k tomu, že im napríklad Fiat nestíha dodávať podvozky a kabíny. Väčšina týchto vozidiel sa totiž stavia na Fiate Ducato,“ dodal Bordovský. Česi si čoraz viac volia dovolenku doma namiesto zahraničnej.
Podľa agentúry CzechTourism približne 44 percent českých turistov kombinuje počas roka domácu aj zahraničnú dovolenku, približne rovnako veľká skupina uprednostňuje výhradne dovolenku v Česku. Iba 13 percent opýtaných si vyberá len zahraničie.
A karavan alebo obytné vozidlo je obľúbeným variantom, ako sa na dovolenku dostať. Podľa konateľa firmy Hykro Vladimíra Horkého sa za posledné dva roky záujem o obytné vozidlá a karavany prudko zvýšil aj pre teroristické útoky vo svete. „Z dôvodu bezpečnosti tak ľudia radšej cestujú individuálne. Z toho naše odvetvie teraz ťaží,“ dodal Horký.