Najjužnejší cíp Chorvátska delí od zvyšku krajiny úzky pás bosnianskeho pobrežia. Tento niekoľkokilometrový prístup k moru inak vnútrozemskej Bosny už od rozpadu Juhoslávie komplikuje cestu tisícom turistov mieriacim v lete do starobylého mesta na Jadrane a dennodenne aj miestnym obyvateľom a dodávke tovaru.
Takzvanú dubrovnícko-neretvanskú župu v najjužnejšom cípe krajiny má však do troch rokov prepojiť so zvyškom chorvátskeho územia štvorprúdový diaľničný most, ktorý bosniansky pobrežný pás obíde cez polostrov Pelješac. Momentálne najväčší infraštruktúrny projekt v krajine vybuduje čínska firma.
Zástupcovia chorvátskeho riaditeľstva ciest a diaľnic už podpísali s čínskymi staviteľmi príslušné dokumenty, čím začína plynúť 36-mesačná lehota na uskutočnenie prác. Tender vyhrala spoločnosť China Road and Bridge Corporation, pričom porazila rakúsky Strabag aj taliansko-turecké konzorcium Astaldi a IC Ictas Insaat.
„Prvé časti mosta sa začnú z mora týčiť po desiatich mesiacoch od začiatku stavebných prác. O rok a pol budú hotové prvé pylóny, dva piliere a preklenovací oblúk,“ spresnil hlavný projektant, Slovinec Marjan Pipenbaher. Celkové náklady na projekt vrátane prístupových ciest či obchvatu okolo obce Ston vyčíslila čínska spoločnosť na 526 miliónov eur.
Až 85 percent sumy zafinancuje Európska únia. Čínska spoločnosť sa do verejnej súťaže na projekt takého významu v niektorom zo štátov EÚ prihlásila po prvý raz. Čínski stavitelia z China Road and Bridge Corporation nie sú však nijakí nováčikovia v odbore. Spoločnosť je dcérska firma čínskeho štátneho kolosu China Communications Construction Company.
Ten má na konte okrem iného aktuálne najdlhší most sveta vedúci cez more v čínskej zátoke Chang-čou. Samotná China Road and Bridge Corporation stavia aj diaľnice v susednej Čiernej Hore a Srbsku.