Úvod ZO ZAHRANIČIA Dievčatá s autíčkami, chlapci s bábikami. Španielsko mení reklamy na hračky

Dievčatá s autíčkami, chlapci s bábikami. Španielsko mení reklamy na hračky

Foto: archív

Reklamy na hračky pre deti v Španielsku nebudú môcť obsahovať rodové stereotypy. Napríklad s bábikami sa v nich nebudú hrať len dievčatká a ďalšie hračky prevažne pre ne by nemali vzbudzovať predstavy domácich prác alebo skrášľovania výzoru.

Vyplýva to z dohody, ktorú podpísala španielska vláda s výrobcami hračiek. Ružová už nebude pre dievčatá, rovnako ako modrá alebo futbal sa nebudú spájať prevažne s chlapcami, uvádzajú španielske médiá ďalšie príklady rodovej vyváženosti, vyplývajúcej z uzatvorenej dohody.

Nový kódex reklám na hračky pre deti začne platiť 1. decembra pre nové výrobky a nahradí doterajšie pravidlá z roku 2015. Zmena tak ovplyvní aj časť predvianočných nákupov. Pravidlá sa netýkajú len televízie, ale aj časopisov.

Ide predovšetkým o reklamy zamerané na výrobky pre deti mladšie ako 15 rokov a mimoriadna pozornosť je venovaná deťom do 7 rokov. Autori reklám budú musieť zároveň obozretne zaobchádzať s realitou a fikciou, ktoré budú musieť byť jasne oddelené, aby deti „neboli zmätené“.

Už vlani pred Vianocami spustilo španielske ministerstvo pre ochranu spotrebiteľov kampaň s názvom Štrajk hračiek. Jej cieľom bol boj proti rodovým stereotypom v reklamách na hračky. V rámci kampane vzniklo aj video, kde plastové hračky vyzývali deti, aby sa s nimi v deň štrajku prestali hrať.

„Hovorili nám, že nás vytvorili preto, aby sa s nami hrali buď iba chlapci, alebo iba dievčatá. Ale hračka, s ktorou sa môže hrať len polovica detí, nie je šťastná,“ hovorí vo videu jedna z hračiek v kongresovom centre.