Ministerstvo životného prostredia SR súhlasí s výstavbou tunela Karpaty v masíve Malých Karpát, ktorý má byť súčasťou obchvatu Bratislavy. Envirorezort vydal záverečné stanovisko v rámci procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, kde sa priklonil k variantu projektu V3a. Vyplýva to zo zverejnenej dokumentácie.
Tunel s dĺžkou 11,76 kilometra by mal byť po dokončení po nórskom tuneli Ryfast druhým najdlhším dvojrúrovým cestným tunelom v Európe. Vybuduje sa na trase Rača – Záhorská Bystrica. Začiatok riešeného územia je severovýchodne od bratislavskej Rače, koniec v katastri obce Marianka. Ráta sa aj s mostom, cez ktorý bude diaľnica D4 prechádzať ponad štátnu cestu I/2.
Úsek diaľnice má končiť v mimoúrovňovej križovatke Záhorská Bystrica, kde sa má napojiť na úsek Stupava Juh a križovatku diaľnic D4 a D2. Navrhovaný variant projektu má spĺňať pôvodné zameranie trasovania diaľnice D4 ako veľkého diaľničného okruhu okolo miest Bratislava a Viedeň, ktorý by mal zásadný dopravný význam.
Bratislavský samosprávny kraj v minulosti uviedol, že odklon tranzitnej dopravy z vnútromestskej diaľnice D1 v Bratislave budú motoristi cítiť až po dobudovaní diaľničnej križovatky D1 a D4 a vybudovaní tunela Karpaty.
Tunel Karpaty bude najdrahšou investičnou výstavbou v histórii Slovenska. Podľa vypracovanej štúdie sa po zrealizovaním projektu očakáva, že by tunelom mohlo prejsť denne až 20-tisíc vozidiel, pričom odhadovaná cena stavby je viac ako 800 miliónov eur v prípade variantu s razením pomocou celoprofilového raziaceho stroja.
Má to byť dvojrúrový diaľničný tunel s návrhovanou rýchlosťou 100 km/h. Východný portál bude situovaný pri Račom potoku pod východnými svahmi Vajnorskej hory. Vyústenie tunela Karpaty je navrhnuté severozápadne od obce Marianka.