Na trase Bratislava – Londýn letelo v minulom roku viac ako 160.000 ľudí. V rámci pravidelných letov tak šlo o najvyužívanejšiu leteckú trasu na Slovensku. Vyprodukovalo sa približne 61.000 ton skleníkových plynov, čo sa rovná znečisteniu zo 40.000 automobilov za rok.
Vyplýva to z najnovšej analýzy porovnania cien vlakových lístkov a leteniek ekologickej organizácie Greenpeace. Tá zároveň vyzýva európske inštitúcie a vlády, aby zaviedli tzv. klimatické cestovné lístky.
Vlaky v Európe sú podľa Greenpeace v priemere dvakrát drahšie ako lietadlá. Cesta vlakom z Bratislavy do Londýna môže byť 15-krát drahšia ako lietadlom, cesta z Londýna do Barcelony až 30-krát. Celkový vplyv lietania na klímu môže byť vyše 80-krát horší než cestovanie vlakom, uviedli environmentalisti.
„Keďže najväčšia časť vlakovej trasy Bratislava – Londýn vedie cez Nemecko a Rakúsko, so stopercentnou obnoviteľnou elektrickou energiou, prechodom na železnicu by sa dalo ušetriť najmenej 85 percent škodlivých emisií,“ povedala hovorkyňa organizácie Miroslava Ábelová.
Tvrdí, že v troch z deviatich analyzovaných dní bola cena vlaku vyššia ako 350 eur. Len pri dlhodobých rezerváciách sa našiel vlak za 139,90 eura. V priemere sú ceny vlakov na úrovni 780 percent cien leteniek, pričom najväčší rozdiel je 15,5-násobný, dodala.
Európske železnice podľa Greenpeace poškodzujú najmä neférové podmienky nízkonákladových leteckých spoločností. Tie prevádzkujú 79 percent analyzovaných trás. Vo väčšine prípadov sú lacnejšie ako železnice vďaka „neférovým a agresívnym cenovým stratégiám“.
Niekedy ponúkajú lacnejšie prestupné lety ako spoločnosti, ktoré už prevádzkujú priame lety na tých istých trasách. „To spôsobuje až desaťkrát viac emisií skleníkových plynov. Táto prax často navrhuje cestujúcim, aby išli z Londýna do Bruselu napríklad cez Dánsko, čo je v čase klimatickej krízy nehorázne,“ skonštatovala organizácia.
Greenpeace preto vyzýva vlády jednotlivých štátov, aby zaviedli klimatické lístky. Mali by byť cenovo dostupné a dlhodobé, platné vo všetkých prostriedkoch verejnej dopravy v krajine alebo vo vymedzenom regióne, vrátane všetkých vlakov a cezhraničnej dopravy.
Môžu byť podľa environmentalistov financované z daní z neočakávaných ziskov, postupného zrušenia dotácií škodlivých pre životné prostredie alebo spravodlivého daňového systému založeného na emisiách oxidu uhličitého. Organizácia uskutočnila analýzu na 112 rôznych európskych trasách v deviatich rôznych časových úsekoch.