V Holandsku neposlušné deti netrestá čert, ale Čierny Peter. Tradičný spoločník tamojšieho svätého Mikuláša je však v posledných rokoch terčom ostrej kritiky. Aktivisti tvrdia, že ide o rasistickú postavu, pretože predstavuje karikatúru ľudí s tmavou farbou pleti. Medzi Petrovými zástancami a odporcami vznikajú v poslednom čase násilné konflikty.
V krajine v tomto období prebiehajú tradičné sprievody vítania svätého Mikuláša (Sinterklaas). V niektorých mestách sú však v posledných rokoch príčinou protestov aktivistov, ktorým sa nepáči zobrazenie jeho pomocníka, Čierneho Petra (Zwarte Piet).
Polícia v Rotterdame nedávno zadržala troch ľudí, ktorí sa zapojili do bojov medzi prívržencami a odporcami tejto postavy. V Leeuwardene na severe krajiny zase zabránila dvom skupinám v bitke. V niektorých mestách policajti radšej nepustili aktivistov do blízkosti sprievodov. A v niektorých mestách si protiimigračné hnutie Pegida usporiadalo vlastnú verziu protestov, keď sa jeho členovia prezliekli za Čiernych Petrov.
Sprievody symbolizujú príchod svätého Mikuláša, ktorý sa podľa tradície vrátil zo Španielska do Holandska. Oslavy sa začínajú druhú novembrovú sobotu. Sinterklaasa sprevádza Čierny Peter, zastávajúci v Holandsku úlohu čerta. Kým dobrým deťom dáva darčeky, tie neposlušné podľa legendy odvezie do Španielska.
Čierny Peter býva zväčša biely muž, s tvárou nafarbenou načierno. Má dlhé kučeravé vlasy a výrazné červené pery, niekedy nosí veľké zlaté náušnice. Jeho podoba má zrejme odkazovať na španielskeho Maura. Za Maurov bývajú označovaní moslimovia zo severnej Afriky, ktorí od 8. do 15. storočia ovládali Španielsko.
Aktivisti túto postavu považujú za rasistickú karikatúru afroamerického obyvateľstva. Priaznivci Čierneho Petra ho však vnímajú ako zábavnú postavičku, ktorá nemá nič spoločné s rasizmom. OSN dokonca opakovane vyzvala holandskú vládu, aby „aktívne podporila odstránenie“ tých aspektov Čierneho Petra, ktoré by mohli „negatívne reflektovať černošské stereotypy“ a pripomínať deťom časy otrokárstva. Holandsko hralo ako koloniálna veľmoc v obchode s otrokmi dôležitú úlohu.
Mnohé holandské mestá kritike aktivistov vyhoveli, a tak iba štyri veľké mestá nechávajú v sprievode pôvodných Čiernych Petrov. Pritom až 60 percent obyvateľov by chcelo v rámci úcty k tradíciám túto postavu zachovať aj s čiernou tvárou.