Nemecký výrobca potravín a nápojov Knorr v krátkom čase premenuje svoj produkt Zigeunersauce, čo v doslovnom preklade znamená “Cigánska omáčka“. Čelí totiž sťažnostiam, že terajší názov je urážlivý, až rasistický.
Pripojí sa tak k ďalším potravinovým značkám, ktoré v súvislosti s celosvetovou kampaňou proti rasovej nerovnosti po smrti Afroameričana Georgea Floyda menia svoju stratégiu.
Nadnárodná spoločnosť Unilever, pod ktorú značka Knorr patrí, chce zmeniť názov omáčky v najbližších týždňoch. Namiesto súčasného ponesie politicky korektnejší názov “Papriková omáčka na maďarský spôsob“.
„Keďže názov Zigeunersauce môže byť interpretovaný negatívne, rozhodli sme sa dať našej omáčke nový názov,“ citoval z vyhlásenia Unileveru nemecký server Deutsche Welle .
Tradičná omáčka, ktorá má podobný názov aj vo francúzštine („À la Zingaro“, čo znamená „v cigánskom štýle“), je v Európe známa už od 19. storočia. Medzi jej ingrediencie patrí paradajková šťava, paprika a cibuľa. V Nemecku a Rakúsku je populárny aj „Zigeunerschnitzel“, čiže „cigánsky rezeň“, čo je teľacia kotleta obalená v spomenutej omáčke.
„Je dobré, že Knorr reaguje na sťažnosti mnohých ľudí,“ reagoval pre bulvárny denník Bild am Sonntag šéf nemeckej organizácie Zentralrat Deutscher Sinti und Roma (Ústredná rada nemeckých Sintov a Rómov) Romani Rose.
Okrem Unileveru na nový trend premenúvania potravinárskych výrobkov s “nevhodnými” názvami či obalmi zareagovali napríklad aj výrobcovia zmrzliny Eskimo či ryže Uncle Ben’s.
V prvom prípade dánsky výrobca zmení obchodný názov produktu, aby neurážal Inuitov a ďalších obyvateľov arktických oblastí, v druhom zmizne z obalu obrázok černošského farmára.