Približne 200 ľudí, aktívnych obyvateľov miest a obcí z juhu stredného Slovenska, sa bude v utorok 26. novembra od 12:00 h pred Národnou radou SR verejne domáhať vybudovania obchvatov a rýchlostnej cesty R3 v úseku Zvolen – Šahy. Aktivitu zastrešuje občianska iniciatíva Kde je vôľa, tam je cesta.
„Cieľom je poukázať na dôležitosť a strategickú významnosť cesty medzi Zvolenom a Šahami, ktorej výstavba však bola aktuálne zastavená,” uviedla pre TASR Veronika Szabóová z občianskej iniciatívy Kde je vôľa, tam je cesta.
Za iniciatívou stoja aktívni občania Zvolena, Dobrej Nivy, Krupiny, Hontianskych Nemiec a Šiah. Verejným protestom reagujú na stanovisko Ministerstva životného prostredia SR zo 17. októbra 2019, v ktorom sa uvádza, že zastavuje proces posudzovania vplyvov navrhovanej činnosti „Rýchlostná cesta R3 Zvolen – Šahy“ na životné prostredie.
„Verejný protest je reakciou znepokojených iniciatívnych občanov, ktorí sa nedajú odradiť a chcú naďalej bojovať za lepší, zdravší a bezpečnejší život vo svojej obci či meste,“ zdôraznila Szabóová.
Organizátori si dávajú niekoľko cieľov, s ktorými budú apelovať na kompetentné orgány, a to bezodkladné rozhodnutie a následnú realizáciu obchvatov dotknutých miest a obcí v rámci plánovej výstavby rýchlostnej cesty R3 Zvolen – Šahy, osobné stretnutie s ministrom dopravy a výstavby a zvolanie okrúhleho stola spolu s predstaviteľmi samospráv, Národnej diaľničnej spoločnosti a s Ministerstvom životného prostredia SR.
Predstaviteľom spomenutých inštitúcií adresovali primátori, starostovia a poslanec BSSK pozvánku na rokovanie za okrúhlym stolom aj s otázkami a okruhmi tém. Podľa starostu Dobrej Nivy Milana Jakubíka by sa toto stretnutie malo uskutočniť v NR SR v deň protestu o 14:00 h.
„Obchvat je pre nás nesmierne dôležitý. Len v našej obci prejde za deň okolo 2000 kamiónov, pričom čísla neustále stúpajú. Sú tu časté nehody, aj s ťažkými zraneniami a úmrtiami,“ povedal TASR.
Zástupcovia iniciatívy chcú zdôrazniť, že trasa Zvolen – Šahy má strategický význam, keďže spája dve metropoly, Budapešť a Varšavu, a je neúnosné, aby tranzitná i osobná doprava jazdila tesne pred bránami domov, škôl, škôlok či cez historické centrá.