Na svete je prvé certifikované lietajúce auto, vybavené aj poznávacou značkou. Doteraz vyrobené prototypy lietajúcich vozidiel sa totiž zatiaľ nemôžu zaradiť do prevádzky na ceste. Prototyp lietajúceho vozidla, ktoré sa vo vzduchu vznáša ako vírnik a po pristátí dokáže ísť po ceste ako automobil, skonštruovala v nenápadnom hangári na bývalej vrtuľníkovej základni v Přerove spoločnosť Nirvana Systems. Riaditeľ spoločnosti Pavel Březina v ňom nedávno vyrazil z Přerova na pražské Václavské námestie.
„Pristál som na letisku v Letňanoch a odtiaľ som išiel až na Václavák. Cestou ma kontrolovali prekvapení policajti a všetko bolo v poriadku,“ podotkol Březina, ktorého stroj pri jazde po Prahe vzbudil veľký záujem miestnych obyvateľov i turistov.
Lietajúci stroj dokáže vo vzduchu prejsť za hodinu až 180 kilometrov, na ceste za rovnaký čas zvládne 40 kilometrov. Pilot, ktorý sa po pristátí premení na vodiča, musí pred jazdou po ceste iba pripevniť rotor a umiestniť na zadné stabilizačné krídlo registračnú značku. Stroj je vybavený homologovanými svetlami, smerovkami aj spätnými zrkadlami.
O autovírnik už má záujem niekoľko prvých nadšencov z Česka. Firma Nirvana Systems ho predstaví na aprílovom leteckom veľtrhu v Nemecku: „Uvidíme, ako na novinku zareaguje trh. Ak všetko vyjde, tento rok by sme mohli začať výrobu prvej série 40 autovírnikov.“ Jeho cena je pre úpravy o desať až pätnásť percent vyššia ako pri klasickom vírniku a v závislosti od typu a vybavenia sa bude pohybovať na úrovni od 93-tisíc eur.
Skonštruovať takýto lietajúci stroj túžil Březina už dávno. Pri dlhších letoch vírnikom musia totiž piloti komplikovane tankovať pomocou sprievodného vozidla, ktoré v mieste pristátia zájde na najbližšiu čerpaciu stanicu a privezie kanistre s benzínom. Tieto starosti teraz pilotom autovírnika odpadnú.
Podľa Březinu sú vírniky veľmi bezpečné: „Lietajú pomerne nízko a sú odolné proti rozmarom počasia. Neprekáža im vietor, termika, dážď ani sneh.“ Firma Nirvana Systems montuje vírniky na letisku v Přerove od roku 2011, keď ich začala dovážať z Nemecka. A čo je vírnik? Túto kombináciu lietadla a vrtuľníka poháňajú tlačné a niekedy aj ťažné vrtule. Väčšou hornou vrtuľou sa ovláda pravo-ľavý náklon a výška, stredová základňa rotora je pohyblivá a možno ju nakláňať.
Rotor na rozdiel od vrtuľníka nepoháňa motor, iba ho pred štartom rozkrúti malý motorček. Počas letu sa krútia listy rotora iba vďaka prúdu okolitého vzduchu. Odstredivá sila listov rotora je taká silná, že keď sa vo vzduchu vírnik zastaví, sám klesne zvisle dole k zemi bez toho, aby sa zrútil.