Na našej najväčšej priehrade Gabčíkovo sa začala rekonštrukcia plavebných komôr. Po takmer tridsiatich rokoch prevádzky treba vymeniť vráta, odstrániť priesaky či nainštalovať nový kontrolný systém. Po dokončení by sa mala zlepšiť prejazdnosť na frekventovanom úseku Dunaja medzi Bratislavou a Budapešťou.
Plavebné komory, ktorými ročne prejde 15-tisíc lodí, sa napúšťajú a vypúšťajú už 27 rokov. Po takmer troch dekádach fungovania ich treba trochu vynoviť. V týchto dňoch robotníci finišujú s demontážou dolných vrát v pravej komore. Jedno krídlo vážilo 500 ton, a tak ich von vyťahujú rozrezané po častiach.
Po častiach sa do komory dostanú na budúci rok aj nové vráta. Postupne by potom mali zmiznúť priesaky vody v stenách. Podľa správcu je však Gabčíkovo v dobrom stave. „Na každom vodnom diele sa stretávame s niečím takým. Robili sme prieskum betónových častí a musím povedať, že toto vodné dielo je v dobrej kondícii,“ vysvetľuje Daniel Kvocera.
Dno plavebnej komory za normálnych okolností pokrýva šesť až sedem metrov vody. Pri ceste lode z Budapešti do Bratislavy sa hladina zvýši až na 24 metrov, a to len za dvanásť minút. Znamená to napustiť 300-tisíc kubíkov vody. Pri ceste opačným smerom sa hladina zase zníži. Zložitý plniaci systém zabezpečuje, že hladina stúpa a klesá po celej ploche komory rovnako.
Loď je zatiaľ priviazaná k takzvaným bitvám, ktoré sa posúvajú drážkou v stene. Aj tie čaká výmena. Tridsaťcentimetrové drážky vybúrajú, osadia nové a osadia aj vyhrievanie prívodu vzduchu, aby neprichádzalo k zamŕzaniu.
Aby sa prevádzka úplne nezastavila, komory sa pri modernizácii vystriedajú. Potom by mali bez väčších zásahov fungovať ďalších 30 rokov. Rekonštrukcia oboch plavebných komôr bude stáť viac ako 150 miliónov eur a hotová by mala byť v roku 2021.