Na pultoch obchodných reťazcov na Slovensku druhý rok po sebe stúpol podiel potravín domácej produkcie, v porovnaní s okolitými krajinami však zastúpenie potravín vlastnej výroby zostáva nízke. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu, ktorého výsledky zverejnila Potravinárska komora Slovenska (PKS).
Podľa najnovšieho prieskumu zastúpenie domácich potravín na pultoch predajní na Slovensku vzrástlo na 38,6 percenta z vlaňajších 37,7 percenta. V roku 2011 však podiel predstavoval 50 percent a v roku 2017 klesol až na 37,2 percenta.
„Som rád, že po šiestich rokoch, keď sme sledovali znižovanie podielu zastúpenia slovenských výrobkov v obchodoch, zaznamenávame už druhý rok po sebe mierny nárast. Musíme však ostať pri zemi, pretože celkový podiel najmä v porovnaní s okolitými krajinami naďalej zostáva nízky. Potenciál nevyužívame,“ uviedol šéf PKS Daniel Poturnay.
Ministerka pôdohospodárstva Gabriela Materská v reakcii na zverejnené čísla uviedla, že k zmene trendu prišlo aj v súvislosti s opatreniami na ochranu dodávateľov tovaru či dotáciami pre podnikateľov. Podľa nej sa okrem toho slovenskí spotrebitelia pri výbere tovaru už nerozhodujú len na základe ceny.
Z jednotlivých kategórií výrobkov má najnižšie zastúpenie v predajniach slovenská produkcia cukroviniek, olejov a konzervovaných produktov. Z reťazcov dlhodobo najmenší podiel domácich potravín ponúka na Slovensku obchodná sieť Lidl.