Po sieti Billa ďalší zahraničný obchodný reťazec pôsobiaci na Slovensku podľahol tlakom neoliberálnych kruhov a sťahuje z predaja mesačník Zem&Vek. Peter Hajdin, spolumajiteľ reklamnej agentúry Komplot a jeden z marketérov, ktorý sa podieľal na predvolebných kampaniach Andreja Kisku, Jána Luntera a dnes Roberta Mistríka, v júni tohto roka adresoval obchodnému reťazcu verejný odkaz, v ktorom napísal, že Tesco predáva časopis, ktorý “šíri konšpiračné teórie, antisemitské postoje a podobné vyslovene spoločensky škodlivé a nebezpečné myšlienky”.
Ako dodal, považuje to “za veľmi zlý signál a nedobrý príklad zo strany takého veľkého predajcu, ako je Tesco”. Na záver Hajdin napísal, že ocení, keď sa reťazec rozhodne podobné médiá stiahnuť z predaja.
Tesco na Hajdinov “príkaz”, ktorý bol pravdepodobne súčasťou scenára dlhodobo vedenej kampane proti nezávislým slovenským médiám, odpovedalo oznámením, že vypracuje audit predávaných printových médií a v prípade, že by niektoré z periodík nespĺňali “interné kritériá vrátane obsahu, akým by mohlo byť podnecovanie verejnosti k nenávisti, neznášanlivosti, či porušovaniu ľudských práv”, vyradia ho z ponuky.
Po troch mesiacoch Tesco sa Tesco napokon odhodlalo k cenzúre slobody prejavu a Zem&Vek zo svojej ponuky vylistovalo. „Akonáhle vydavateľ zašle nášmu distribútorovi nové vydanie, nebude zaradené do našej predajnej siete,“ odpísalo Tesco Hajdinovi, s tým, že „stiahnutie časopisu z predajní sa bude diať v najbližších dňoch. V minulosti už Tesco z ideovo-politických dôvodov stiahlo z predaja aj politicko-spoločenský časopis Extra plus.
“Je už dávno nepriehliadnuteľným faktom, že ideologická nenávisť a zaslepenosť na Slovensku k iným názorom prekračuje všetky doposiaľ predstaviteľné medze. V mene tolerancie a názorovej plurality sme sa už dostali až tak ďaleko, že ideológom nestačí rušenie besied v knižniciach, ale dokonca už pranierujú aj knižnice za to, že ponúkajú Zem&Vek, periodikum riadne zaregistrované Ministerstvom kultúry SR.
Najnovšie bolo pod politickým tlakom prinútené Tesco, aby Zem&Vek vyradili zo svojej ponuky. Ako sa však v praxi ukázalo, podobný krok v súvislosti s vyradením nášho mesačníka zo siete Billa nemalo nijaký vplyv na jeho predajnosť, naopak počet predaných kusov za august 2018 vzrástol.
Náš mimoriadne prenasledovaný časopis je tŕňom v oku politických aj finančných skupín, zakúpiť sa však dá v novinových stánkoch po celom Slovensku. Ideálnym riešením ale naďalej zostáva, ak si nás čitatelia predplatia,” reagoval na aktuálnu situáciu šéfredaktor mesačníka Zem&Vek Tibor Eliot Rostas.