Bratislavský Most SNP, spájajúci staromestský a petržalský breh Dunaja, je v súčasnosti podľa denníka Hospodárske noviny vo veľmi zlom technickom stave. Upozornili na to odborníci, ktorí z iniciatívy magistrátu analyzovali aktuálnu technickú spôsobilosť jednej z ikonických stavieb hlavného mesta SR.
Kontroly odhalili vážne trhliny vo zvaroch, pričom stav mosta zaradili do kategórie “veľmi zlý”, čo je šiesty, predposledný stupeň škály poškodenia – po ňom už nasleduje havarijný stav. Vedenie mesta nechce situáciu dramatizovať, ale podľa odborníkov je trhliny na zvaroch potrebné neustále monitorovať a v prípade ich zväčšovania obmedziť premávku alebo most úplne uzatvoriť.
Počiatky výstavby Mosta SNP sa datujú do roku 1967. Spája sa s menami inžinierov Arpáda Tesára a Jozefa Zvaru a architektov Jozefa Lacka, Ladislava Kušníra a Ivana Slameňa. Hlavnou úlohou mosta, verejnosti slúžiaceho od roku 1972, mosta bol rozvoj novej bratislavskej štvrte – Petržalky.
Most SNP prešiel rozsiahlou opravou v rokoch 2016 a 2017. Počas prvej v letnom období roka 2016 sa realizovala revitalizácia podmostia a okolia mosta. V nasledujúcom roku sa opravovala vozovka, ktorej predchádzala diagnostika korózneho stavu oceľovej mostovky prostredníctvom sondáže.
„Oceľový plech pod vozovkou je v dobrom a neskorodovanom stave, samotná vozovka je však už za hranicou svojej životnosti,“ povedal vtedy František Brliť, riaditeľ spoločnosti Cemos, uskutočňujúcej diagnostiku mosta.
V roku 2001 bol Most SNP vyhlásený za stavbu storočia na Slovensku v kategórii mostné stavby. V roku 2006 na základe celonárodnej ankety 14.846 účastníkov zvolilo most spomedzi 36 stavieb, nominovaných a rozdelených do šiestich kategórií odbornou porotou architektov a stavbárov, za slovenskú stavbu storočia v kategórii inžinierske stavby.
V máji 2016 vyhlásil Pamiatkový úrad SR za národnú kultúrnu pamiatku. Most je podľa neho totiž hodnotným architektonickým a technickým dielom 20. storočia, dokladujúcim dobové stavebné vzopätie a stelesňujúci celú radu princípov moderny.
Okrem dopravnej je ďalšou strategickou funkciou mosta aj fakt, že ním z Petržalky vedie potrubie, zásobujúce pitnou vodou mestskú časť Staré Mesto. Na moste bolo v minulosti umiestnených 3000 svietidiel v zábradlí, ktoré boli neskôr nahradené stožiarovým osvetlením s 52 svietidlami. U vtedy ešte žijúcich autorov projektu mosta to vyvolalo nevôľu, ktorú verejne deklarovali.
S protestmi odbornej i lackej verejnosti sa stretli tiež kontroverzné zásahy do konštrukcie mosta zo strany spoločnosti Zemegula, prevádzkujúcej vyhliadkovú reštauráciu UFO na mostnom pylóne. Spoločnosť začala pod pylónom ešte pred vyhlásením mosta za národnú kultúrnu pamiatku budovať cyklistické a turistické centrum, pre ktoré odstránila aj časť kovového schodiska.
Práce boli po intervencii magistrátu a mestskej časti Petržalka okamžite zastavené a o osude plánovanej stavby doteraz nebolo rozhodnuté. V tejto súvislosti sa objavili informácie, že stavebné zásahy stavebníka mohli negatívne ovplyvniť statiku mosta.