Každý piaty rodič na Slovensku podľahne sociálnemu tlaku a kúpi niečo pre svoje deti. Obzvlášť citliví sú naň mladí rodičia vo veku 18 – 34 rokov. Vyplýva to z aktuálneho európskeho spotrebiteľského prieskumu o výdavkoch a riadení domácich financií spoločnosti Intrum.
Rodičov v Európe núti sociálny tlak míňať na svoje deti viac peňazí, ako si môžu dovoliť. Každý tretí rodič v Európe ho za posledný rok zažil a väčšina (87 percent) z nich mu aj podľahla. Zdá sa, že slovenskí rodičia sú v porovnaní s európskym priemerom trochu odolnejší. V prieskume až 20 percent rodičov uviedlo, že takémuto tlaku nikdy nepodľahli. V porovnaní s európskym priemerom, ktorý je 10 percent, je toto číslo veľmi vysoké a predstavuje percentuálne najviac respondentov zo všetkých skúmaných krajín.
Okrem nadmerného nakupovania sa rodičia pre deti aj zadlžujú. Až 27 percent z nich uviedlo, že za posledný polrok si požičali peniaze, aby svojmu dieťaťu na základe sociálneho tlaku niečo kúpili. Išlo najmä o mobilné telefóny, topánky alebo značkové oblečenie. Analýzy Intrumu všeobecne ukazujú trend nadmernej konzumácie a vplyvu sociálnych médií pri vytváraní tlaku na moderného konzumenta.
„Zároveň vidíme dramatický nárast v akceptovaní nakupovania na dlh. Až 44 percent Slovákov si myslí, že je v poriadku kupovať si na dlh spotrebný tovar. Ide o najvyšší podiel zo všetkých európskych krajín. Môže to vyústiť do nezdravej, dlhodobej zadlženosti,“ hovorí výkonný riaditeľ Intrum Slovakia Martin Musil.
Každý tretí Európan (39 percent) vo všetkých vekových kategóriách súhlasí, že sociálne médiá vytvárajú tlak na vyššiu spotrebu. Na Slovensku pociťuje tento tlak až 53 percent opýtaných. Až tretina Európanov pritom tvrdí, že nemá dostatok prostriedkov na dôstojný život.