Na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ) budú premávať nové zubačky za 38,8 milióna eur. Zastaraný vozňový park obmení do roku 2022 päť ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň s metrovým rozchodom pre trate.
Dodávateľom bude švajčiarska spoločnosť Stadler, s ktorou Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) podpísala v Štrbe zmluvu. Nárast počtu turistov v Tatrách aj vplyv zavedenia bezplatnej prepravy pre vybrané skupiny cestujúcich priniesli podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča na tratiach TEŽ výrazný nárast počtu prepravených cestujúcich.
„V porovnaní s rokom 2014 sa na tratiach TEŽ a OŽ ročne prepraví o 35 percent viac cestujúcich. Súčasné kapacity nasadzovaných vozidiel sú nedostatočné na zabezpečenie požiadaviek zákazníkov na dopravný systém,“ uviedol Tomáš Kováč.
Dodal, že druhým dôvodom obmeny vozňového parku je technická i morálna zastaranosť využívaných vozidiel. Najdôležitejším parametrom nových jednotiek je hybridný pohon, ktorý umožní novým vozidlám jazdiť na OŽ i na normálnych koľajniciach, teda na tratiach TEŽ.
„Na 40 kilometroch TEŽ a OŽ najazdíme ročne 565-tisíc vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov. V špičke sa tu ľudia často nezmestia do vlakov a v zimnej sezóne, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snowboard, o kultúre cestovania ťažko hovoriť,“ tvrdí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.
Dodal, že nové vlaky budú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. „V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac.“
ZSSK pred súťažou oslovila desať potenciálnych dodávateľov, prihlásil sa iba Stadler Bussnang AG. Námietky proti súťaži podľa hovorcu nepodal nik. U objednaných vozidiel pre cestujúcich ide o modernú generáciu nízkopodlažnej jednotky typu GTW, špeciálne upravenej na kombinovanú ozubnicovo-adhéznu prevádzku.
Každá z nových jednotiek ponúka 91 miest na sedenie, dve miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vozidlá sú vybavené Wi-Fi systémom pre cestujúcich, klimatizáciou, majú moderný informačný systém a videosystém, ako i zariadenie na počítanie cestujúcich.
Multifunkčný rušeň má elektrický aj dieselový pohon a spĺňa najnovšie ekologické normy EURO-IIIB. Môže sa použiť kdekoľvek na adhéznych aj ozubnicových tratiach. V zime môže poháňať snehovú frézu a odhrnúť sneh z trate. Rušeň je možné i diaľkovo ovládať cez rádiový prenos.