Ukrajinské úrady začali trestné konanie v súvislosti s prejazdom prvého osobného vlaku po železničnej časti Krymského mosta cez Kerčský prieliv. Prokuratúra autonómnej Krymskej republiky, podriadená ukrajinskej generálnej prokuratúre, prisľúbila vypracovať právnu expertízu železničného spojenia Krymu s Ruskom cez Krymský most.
Vo svojom vyhlásení ho označila za „nezákonné“ a prejazd vlaku za „nelegálne prekročenie štátnej hranice“. „Takéto činy okupačnej krajiny zjavne porušujú štátnu suverenitu a územnú celistvosť Ukrajiny, naznačujú zanedbávanie všeobecne uznávaných zásad a noriem medzinárodného práva,“ uviedla ukrajinská prokuratúra.
Prvý osobný vlak – Tavrija – vyšiel z Petrohradu, jeho cieľovou stanicou bolo prístavné mesto Sevastopol. Na spiatočnú cestu sa vydal po rovnakej trase. Železničnú časť Krymského mosta cez Kerčský prieliv otvoril ruský prezident Vladimir Putin, ktorý sa v motorovom vozni odviezol po trase z krymského mesta Kerč do mesta Tamaň. Putin vtedy uviedol, že v roku 2020 sa po tomto moste prepraví 14 miliónov cestujúcich a asi 13 miliónov ton nákladu.
Krymský most, najdlhší most v Rusku aj v Európe, spája Krymský polostrov s Tamanským polostrovom na juhu Ruska. Ide o jediné cestné a železničné spojenie Krymského polostrova s Ruskou federáciou. Most sa skladá z dvoch paralelných komunikácií – cestnej a železničnej. Pre osobné automobily ho sprístupnili v máji 2018, pre nákladnú cestnú dopravu na jeseň toho istého roku. Nákladné vlaky by po ňom mali začať jazdiť v júni 2020.
Výstavbu železničnej časti mosta oficiálne skončili 18. decembra 2019. Podľa názoru ukrajinskej vlády je v rozpore s medzinárodným právom – preto už v októbri 2018 začali ukrajinské úrady trestné konanie proti spoločnostiam zapojeným do jeho výstavby.