Do nákladného prístavu v Bratislave prišiel prvý skúšobný čínsky vlak s kontajnermi. Nákladný vlak vyrazil z čínskeho prístavu Dalian koncom októbra, cesta do prekladiskového terminálu v prístave nášho hlavného mesta mu trvala dva týždne. „Celkovo 41 kontajnerov vezie tovar pre zákazníkov do celej strednej Európy,“ upresnila hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.
Preprava po železnici z Číny aj cez Slovensko sa obnovila po vyše ročnej prestávke. „Preprava kontajnerov cez Slovensko znamená významný posun v nákladnej železničnej doprave u nás. Ide najmä o úsporu času a otvárajú sa nám nové obchodné možnosti,“ zhodnotil minister dopravy Árpád Érsek. Verí, že je to príležitosť naďalej rozvíjať spoluprácu s čínskymi, ukrajinskými aj ruskými partnermi.
Skúšobný vlak z Číny je podľa ministerstva vôbec prvý, ktorého trasa vedie cez takmer celé územie Slovenska. „Vlak okrem kontajnerov pre slovenských zákazníkov vezie aj kontajnery určené do iných krajín únie, napríklad do Maďarska a Nemecka,“ doplnila Ducká. Tie budú ďalej prepravované po železnici alebo kamiónovou dopravou.
„Pred samotným príchodom do Bratislavy je nevyhnutné preloženie kontajnerov medzi širokým a európskym železničným rozchodom. Slúži na to terminál kombinovanej dopravy Dobrá pri slovensko-ukrajinských hraniciach,“ uviedla. Terminál s dvoma portálovými žeriavmi má podľa nej prekladaciu kapacitu do 200-tisíc kontajnerov ročne.
Od budúceho roka začne podľa ministerstva vlak z Dalianu premávať do terminálu v prístave Bratislava raz týždenne, v druhej polovici roka 2018 pôjde dvakrát za týždeň. „Úspora času prepravy po železnici v porovnaní s námornou prepravou pritom predstavuje približne 16 dní,“ vyčíslila Ducká.
Okrem prístavu Dalian majú podľa jej slov záujem presmerovať časť svojich vlakov do Európy cez Slovensko aj ďalšie čínske mestá a provincie. „Čínska komunikačno-dopravná asociácia predpokladá v roku 2018 prepraviť cez Slovensko približne 500 ucelených vlakov z Číny do Európy,“ doplnila.
V roku 2020 chce pritom Čína vypraviť päťtisíc takýchto vlakov za rok, pričom asi dvetisíc z nich by mohlo prechádzať práve cez SR. Na východe Slovenska sú pripravené projekty vybudovania logistického a obchodného zázemia pre nákladné vlaky, čo by prinieslo okrem zvýšenej zamestnanosti aj rozvoj obchodu a s tým spojené príjmy pre náš štát.