Sériová výroba úplne nového ruského komerčného lietadla sa odkladá o rok. Môžu za to americké sankcie. Oznámil to šéf štátneho priemyselného konglomerátu Rostec Sergej Čemezov. Rusko už vyrobilo tri prototypy MS-21, dvojmotorového lietadla strednej triedy, ktoré malo byť na konci tohto roka zaradené do sériovej výroby. Produkcia by sa pre americké sankcie mala začať až koncom roka 2020.
Sankcie totiž zablokovali dovoz komponentov zo Spojených štátov a Japonska, potrebných na výrobu krídiel lietadla a časti chvosta. Podľa Čemezova bude teraz Rusko musieť vyrobiť potrebné komponenty samo, a to si vyžiada určitý čas. „Vzhľadom na to, že Američania zastavili dodávky kompozitných materiálov na krídla, presúvame sa k výrobe vlastných kompozitov,“ citovala agentúra Interfax Čemezova.
„Termín, kedy môžeme začať sériovú výrobu, sa trochu posúva. Do konca tohto roka sme mali začať vyrábať niekoľko lietadiel ako súčasť sériovej výroby, ale teraz to bude koncom roka 2020.“ Ruská spoločnosť Aeroflot už schválila lízing päťdesiatich nových lietadiel a Moskva uviedla, že aj Sýria rokuje o kúpe nového ruského lietadla.
Irkut MS-21 je úzkotrupé lietadlo pre 150 až 210 osôb, s doletom vyše 5 000 km. Nahradí starší Tupolev TU-204. V sériovej produkcii by mal niesť typové označenie Jak-242. Lietadlo má mať modernú konštrukciu, veľmi nízke prevádzkové náklady a malo by sa stať rovnocenným konkurentom lietadiel hlavných svetových výrobcov Boeing a Airbus.
Ide o jeden z najdôležitejších projektov ruskej Zjednotenej korporácie pre stavbu lietadiel (OAK), vznikajúcej za významnej vládnej podpory, predovšetkým na pôde spoločnosti Irkut. Výrobca verí, že by mohol získať asi 10-percentný podiel na svetovom trhu vo svojej triede a očakáva, že 65 – 70 percent lietadiel bude exportovať. Celosvetový servis chce zabezpečovať v spolupráci so servisnou sieťou spoločnosti Lufthansa Technic.