Veľké zľavy dokážu výrazne ovplyvniť nákupné správanie zákazníkov. Až 48 percent Slovákov nedokáže odolať lákavému nákupu ani vtedy, keď nemajú dosť peňazí. Týka sa to napríklad obdobia po skončení predvianočnej nákupnej horúčky, keď obchodníci lákajú zákazníkov na obrovské zľavy v rámci povianočných výpredajov.
Niektorí spotrebitelia tak odkladajú vianočné nákupy na začiatok nového roka, aby zohnali tovar za výhodnejšiu cenu. Iní v domnienke, že nakúpia výhodne, minú posledné ušetrené peniaze, alebo sa dokonca zadlžia. Podobné správanie vidíme pri sezónnych zľavách počas celého roka.
Prieskum spoločnosti KRUK zisťoval, ako by ľudia reagovali v situácii, keď si už dlho chcú kúpiť nejaký špeciálny prístroj, na ktorý nemajú peniaze, a práve ho objavili v predajni so 70-percentnou zľavou.
Podľa výsledkov prieskumu by takmer polovica respondentov lákavému nákupu neodolala a prístroj by si kúpila, aj keď naň nemajú peniaze. Riešením by pre nich bola pôžička. Približne tretina ľudí by si požičala od rodiny či priateľov, 18 percent Slovákov by si požičalo peniaze v banke.
Väčšina ľudí sa však k míňaniu nad rámec svojich možností stavia predsa len racionálne. Prístroj by si nekúpili s tým, že niekedy v budúcnosti ešte nájdu podobnú zľavu a budú mať dostatok peňazí na nákup. Obozretnejší sú najmä ľudia nad 50 rokov – až 60 percent z nich by si prístroj nekúpilo.