Prvý slovenský plne elektrický autobus bude jazdiť v testovacej prevádzke v rámci mestskej hromadnej dopravy v Poprade. Autobus mal premiéru na výstavbe BUSWORLD 2017 vlani v belgickom meste Kortrijku. Teraz ho predstavili pod Tatrami. Ide o nízkopodlažný model Leonis Electric s dĺžkou 12 metrov.
„Vývoj prvého typu, ktorý bude jazdiť v Poprade, trval dva roky, k dispozícii je už aj druhý typ, ktorý prešiel určitými úpravami,“ uviedol na tlačovej konferencii v Poprade obchodný riaditeľ spoločnosti Troliga Bus Branislav Mitrovčák.
Vozidlo vyrobené v levočskom závode Troliga Bus funguje plne na elektrický pohon, vnútorné priestory sú vykurované prostredníctvom zvyškového tepla, ktoré sa používa na chladenie elektropohonov. Batéria autobusu sa nabíja štyri hodiny, pričom sa predpokladá, že na jedno nabitie dokáže prejsť 200 kilometrov.
„Autobus bol testovaný v hornatom teréne v plnom zaťažení, v lete aj v zime, a dokáže jazdiť v teplotách od mínus 40 do plus 60 stupňov Celzia, takže zvládne aj extrémnejšie poveternostné podmienky. Náklady na prevádzku elektrobusu sú podstatne nižšie ako pri klasickom dieselovom vozidle,“ povedal Mitrovčák. Ďalšia vec, ktorú nie je potrebné riešiť, sú servisné náklady, nemení sa olej, filtre, nie je tam prevodovka a ďalšie veci sú omnoho lacnejšie. Vstupná cena je však vyššia oproti dieselovému autobusu,“ objasnil Mitrovčák.
Podľa neho budúcnosť patrí elektricky poháňaným vozidlám, v tejto súvislosti by však výrobca privítal pomoc zo strany štátu. Popradská samospráva vlani v decembri schválila zmluvu na prevádzkovanie MHD s opciou na ďalších päť rokov so Slovenskou autobusovou dopravou Poprad, a. s.
„Jedna vec je časový horizont tejto zmluvy a druhá vec je zvyšovanie kvality a využívania MHD. Súvisí to s viacerými aspektmi, na jednej strane nám tu chýbali autobusy, preto sme pristúpili k rozšíreniu vozového parku. Cieľom je však aj zvýšiť komfort v autobusoch, napríklad aj zavedením GPS, aby sme dokázali využívať inteligentné zastávky. Pomôcť má k tomu naša nová mestská aplikácia,“ informoval novinárov primátor Popradu Jozef Švagerko. Cieľom mesta je v tejto súvislosti riešiť aj problém integrovanej osobnej dopravy v regióne, najmä prepojenie MHD s medzimestskou autobusovou aj vlakovou dopravou.
„Technológie sa vyvíjajú, v tomto smere sme opatrní, uvidíme, ako sa elektrobusu bude dariť. Možno si budeme môcť v budúcnosti nakúpiť aj vlastné elektrobusy. Keď bude vyhlásená výzva na predkladanie žiadostí o pridelenie prostriedkov z fondov Európskej únie, zvážime aj túto možnosť,“ zdôraznil Švagerko s tým, že víziou mesta je v budúcnosti využívať v rámci MHD len elektrobusy, aby bola prevádzka čo najekologickejšia a najlacnejšia. Vozový park v Poprade sa okrem uvedeného elektrobusu rozšíril aj o šesť nových dieselových autobusov. Postupne do testovacej prevádzky zavedú aj druhý novší typ elektrobusu.