Pre množstvo amerických aj svetových celebrít, agentúry na prieskum verejnej mienky, vládnuce elity, ale aj väčšinu médií je víťazstvo Donalda Trumpa nielen šokujúcou prehrou, ale aj veľkou hanbou. Azda nikdy v histórii sa totiž neblamovalo také množstvo ľudí ako teraz.
Pomaly sa už stáva pravidlom, že najrôznejšie prieskumy voličských nálad v mnohých krajinách sveta akosi nevychádzajú a nedá sa im veriť. Víťazstvo Trumpa však ukázalo, že aj keď je práca agentúr mimoriadne manipulatívna, voliči sa nimi nedajú zmiasť. Načo vlastne slúžia podobné prieskumy, keď neodrážajú realitu, ale pôsobia ako propagácia šarlatánskych výsledkov? Za peniaze sú agentúry ochotné vytvoriť prakticky čokoľvek.
Médiá sú na tom ešte horšie. Trump je síce prostoreký, ale neobjektívnosť mainstreamových masovokomunikačných prostriedkov v Spojených štátoch bola v jeho prípade zarážajúca. Mnohé ho vopred odsúdili na neúspech a počas celej predvolebnej kampane sa to nezmenilo. Usvedčenú klamárku Clintonovú pritom nepochopiteľne velebili.
Nezávislosť a objektivita išli bokom, z médií sršala nenávisť. V podstatnej miere tým prispeli k rozdeleniu Ameriky. Zaujímavé pritom je, ako sa Trump dokázal vyhnúť tradičným médiám. Využíval najmä sociálne siete, kde mohol všetko komentovať sám. Aj väčšina celebrít sa postavila za Clintonovú. Niektorí umelci dokonca vyhlasovali, že v prípade Trumpovho víťazstva emigrujú.
Prehral aj americký establishment, reprezentovaný Barackom Obamom, kandidátkou Hillary Clintonovou aj jej manželom Billom Clintonom. Demokrati totiž prehrali aj vo voľbách do Kongresu, ktoré prebiehali zároveň s voľbami prezidenta. Znamená to, že cesta k moci sa otvára aj pre tých, ktorým prieskumy ani médiá nedávajú nijakú šancu. V podstate to znamená akúsi revolúciu. Donald Trump ju odštartoval veľkolepo.